دانلود مقالات

  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

تحقیق در مورد دما و اندازه گیری دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد دما و اندازه گیری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد دما و اندازه گیری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد دما و اندازه گیری :

9-5-تاکومترهایی‌ازنوع‌مولدالکتریکی ‌

یک‌مولدالکتریکی‌که‌ولتاژ‌خروجی‌آن‌متناسب‌با‌سرعت‌دوران‌است،توسط‌یک‌عضودوران کننده‌به‌حرکت‌در می آید.
هر‌دو‌نوع‌مولدهای‌ AC وDCبرای‌این‌منظور وجوددارد.یکی‌از‌جنبه های‌نامطلوب مولد های‌DC،وجودکوموتاتوریایکسوکننده‌وچرخ‌دنده‌رشته ای‌آن‌ونگهداری های مربوط‌ به‌آن‌می‌باشد.دریکی ازمدهای‌این‌تاکومترها،ازمولد های جریان‌ متناوب سه فاز‌استفاده‌می‌شو د که ولتاژخروجی آنها یکسو می‌شودوولتاژDC به ولت‌متری‌که سرعت رانشان‌می دهد،متصل‌می گردد.یکی ازمشخصات‌ سیستمها‌این است که بامقیاسهای‌مناسب‌برای‌اندازه‌گیری‌سرعت‌درجه-بندی شده اند می‌توان درمحل هایی دورتر از محل‌اندازه گیری‌ سرعت استفاده نمودو تنظیم های‌لازم‌رادرولتاژهایی‌که‌اندازه گیری‌ می‌شود‌،انجام داد.

9-6-مولد‌تاکومتر‌ ‌

مولد‌تاکومتردارای‌یک‌میدان ثابت‌وقوی است‌که توسط‌یک‌میدان مغناطیسی دایم ،به نحوی‌ایجاد‌می‌شود که ولتاژ خروجی‌ مستقیما وبه‌دقت‌ متناسب‌ با سرعت‌دوران‌باشد،مولد‌تاکومتر بایستی‌براساس دستورالعمل سازنده،سرویس شود.

9-7- ‌تاکومترهای الکتریکی

سیم‌ پیچ‌ متحرک ،ولت مترDC دربعضی‌ مدلهای‌ کلیدی با درجه‌بندی بر‌حسب‌ دور دردقیقه که مقیاس را‌به‌ نسبت‌ ده،افزایش‌ یا‌ کاهش
میدهد،تعبیه شده است ،به‌عنوان‌مثال

500 و5000 دوردردقیقه

سرعت‌ دورانی‌ را میتوان‌ توسط‌ ولت متر‌ DCکه‌سیم پیچ متحرک می‌باشد‌وولتاژورودی‌خود را‌از‌یک‌مولدتاکومتری‌که به‌محورماشین کوپل‌شده دریافت‌میکند،نشان‌داد.

9-8-تاکومترهای‌الکترونیکی

‌دریکی از انواع‌تاکومترهای‌دیجیتالی ،تعداد دورها با استفاده‌ازپیکاپ(به‌عنوان مثال‌هدهای الکترومغناطیسی )که بامحور تماسی‌ ندارند ، شمار ش‌ می گردند.زمان‌ بندی‌ به‌ صورت خودکارتوسط‌یک مدار‌الکترونیکی که به‌وسیله‌ یک
اسیلاتور‌کریستالی‌کنترل‌می‌شود‌محاسبه‌میگرددوقابل‌تنظیم‌برای1%،0/1 یا0/10 ثانیه‌می باشد.
سرعتهایی‌تا750000 دوردردقیقه‌رامی توان بااین نوع‌تاکومتراندازه‌گیری‌نمود.

9-9-استروسکوپ

استروسکوپ‌وسیله‌ای‌است که بدون‌احتیاج‌ به‌اتصالات‌ مکانیکی‌ سرعت‌دوران‌را
اندازه گیری‌می‌نماید.
بنابراین‌مزیت‌عمده آنهاقابلیت‌اندازه‌گیری سرعت محورهایی‌است که تماس‌مستقیم
باآنها‌می تواند‌خطر‌زاباشد.

تاکومترهای نوع استروسکوپی‌،شامل یک‌ اسیلاتو ر‌ یانوسان‌ ساز فرکانسی
متغیراست‌که‌خروجی‌آن‌به‌یک‌لامپ‌نئون‌یا‌زنون‌وصل‌میشود.نور‌ساطع‌شدهازلامپ‌به‌ قطعه دوران کننده تایید و فرکانس به‌ شکلی تنظیم می‌شود که علامت‌مرجع،ظاهرابه‌صورت ثابت‌آیدوتنهادریک‌نقطه‌بتوان آنرامشاهده نمود.

سپس‌فرکانس‌نوسان ساز،باید‌آنقدر‌کم‌شودکه‌تنهایک تصویررابتوان‌با‌آن دید.
این‌فرکانس،فرکانس‌دورانی‌می‌باشدوتاکومتررامی‌توان‌بامدرج‌سازی‌متناسب‌به‌اندازه گیرسرعت تبدیل‌نموده‌وسرعت رامستقیماخواند.اگردرفرکانس‌خاصی‌چند‌علامت ثابت ازعلامتهای‌استانداردمرجع‌راروی‌جسم‌دورانی‌ببینیم‌ به‌این مفهوم است‌که فرکانس‌ نوسان ساز، مضربی‌ ازفرکانس‌ جسم‌دوران‌ کنندهای‌ است‌ که سرعت‌آن‌اندازه‌گیری‌میشود.
نکته‌ ایمنی‌ هنگام‌ استفاده‌ از استروسکوب‌ باید توجه خاصی‌داشته باشیدزیرا‌، ناخودآگا ه‌این‌ طور‌ به نظر می‌آید که‌ جسم دوران‌ کننده‌،
ایستاده‌واحتمال‌خطرنزدیک‌شدن افراد‌به‌‌محور یاجسم‌دوران کننده‌وجوددارد.

10-تحلیل‌ارتعاش

10-1-نگهداری ماشین

تقریبا همه‌ صنایع‌ تولیدی‌ به نوعی‌ از‌ماشین‌ آلات دورانی استفاده می کنند،بنابراین‌یک‌یاچند نوع ازروشهای‌اندازه‌گیریزیررابه کار‌میبرند:

*نگهداری‌‌ازنوع‌قطع‌ناگهانی‌کارکردBreakdown:این‌نوع نگهداری‌ نوعی است‌که‌می گذارد دستگاه‌ تازمانی‌ که‌ به صورت‌ تصادفی‌ و اجتناب‌ نا پذیر‌، دچار خرابی‌شود،کارکند.نتیجه این نوع نگهداری‌،قطع ناگهانی دستگاه بوده و خرابی ناشی‌ از آن‌ میتواند بسیار جدی‌ و حتی‌ برای اپراتورهای‌ماشین‌نیزخطر‌ناک‌ باشد.یکی‌ازعیوب‌ این‌سیستم آن‌ است که‌ کارهای نگهداری‌‌ وتعمی رکه‌ بسیار کم‌هزینه‌وزمان‌کمی‌رالازم‌دارد،ناگهان به‌یک‌کارتعمیراتی‌بزرگ‌تبدیل‌می‌شود.
این چنین‌ قطع‌هایی‌ در عملکرد دستگاه‌، باعث‌ ازدست‌دادنمقدارزیادی‌اززمان‌ تولیددرمدتی‌ که‌ لازم‌است‌تااشکال دستگاه پیداشودوقطعات لازم تهیه شود می گردد.

نگهداری‌‌ازنوع‌برنامه ریزی شده:

درین روش‌ نگهداری‌‌وتعویض‌ قطعات‌ برمبنای‌‌جداول‌زمانی‌مشخصی،صورت
‌میگیردوودرزمان بندیهای مشخصی‌ماشین ازسرویس‌ خارج شده و قطعات خاصی،تعویض می گردد بدون‌ آنکه اهمیت داشته باشد ،قطعه‌ای که تعویض‌میگرددواقعا فرسوده‌شده یاخیر؟
این روش برای جلوگیری‌ازقطع‌ناگهانی‌وخسارت وارده‌ بر دستگاه،استفاده میشودوبااینکه‌مزایای‌خاص‌خودش‌رادارد،ولی ازمضرات عمده آن این است که بسیار‌ از لحاظ‌ کارگران‌ لازم‌ و قطعات‌ خاصی‌ که بایستی جایگزین شوند‌

واینکه قطعات‌به‌خاطر زمان مشخص ونه واقعا‌به خاطرفرسایش‌آنهاتعویض‌می شوند،پرهزینه است.

نگهداری‌‌ازنوع‌پیشگیری:

دراین‌روش که رفته رفته بسیارهمگانی میشود،درشرایکاری‌مختلف‌بازرسی‌و
نگهداری‌دستگاه،صورت‌ میگیرد.شرایطی‌که‌معمولا‌درآنها بررسی‌ صورت میگیرد،ازقرارزیرهستند:

افزایش‌صدا:هنگامی که یاتاقانهاوقطعات‌فرسوده میشوند،اغلبافزایشی‌درسطح صدای‌آنهاایجادمی‌گردد.
کارورمعمولا‌یک افزایش‌تدریجی وآرام‌رادرصدای‌قطعات‌فرسوده‌ احساس کرده که‌حدعادی‌آن ،بیشتر میباشد.
بهمین دلیل درماشینهای‌حساس میکروفون‌هایی‌راکار میگذارند تااین تغییرات غیر عادی‌صدا رابهتر‌تشخیص‌دهند.
ازجنبه‌های مختلف فیزیکی،سروصدای‌یک‌دستگاه‌رامیتوان بررسی‌ نمود ولی فشارصوت‌علمی ترین‌چیزی‌است‌که میتوان اندازه گرفت.میکروفون هایی‌ که برای‌اندازه گیری فشارصوت‌های حاصله‌ساخته می‌شوند، درصنایع‌ بکار‌

گرفته‌شده اند.میکروفون های‌قویتری اکنون ساخته شده اندکه میتوانندنتایج تکراری ازشرایط مختلف کاری راگزارش کنند.

افزایش‌دما:‌ افزایش دمای یاتاقان ها معمولا یکی ازاولین شاخص های آغازفرسایش‌قطعات ماشین‌ میباشد.ازآنجایی‌ که بررسی‌دمای‌ یاتاقان ها معمولاکارساده ای‌است،این کاربه صورت متناوب ومداوم حتی‌رویماشینهایی

که کارکرد‌آنها خیلی‌ حساس‌ هم‌نیست‌ ،صورت‌ میگیرد .هم اکنون ابزارهای‌بسیاری‌ برای‌ این‌ نوع‌ نگهداری‌ وجود دارد.
ولی‌یکی‌از‌پرمصرف‌ترین‌آنهامی‌تواندترموکوپل‌باشد.

تغییردرفشار:فشاردرسیستم‌روغنکاری یکی از

بارزترین‌نمونه‌هامیباشد.فشارسیستم‌روغن،توسط‌پمپ،ایجاد‌میشودکه روغن رابین‌محورویاتاقانش‌بافشارواردمیسازد.درصورتیکه‌فرسایشی دراین‌مسیر رخ دهدولقی ویا‌فضای بین‌ قطعات درگیری‌ بیش ازحد شود فشار روغن افت‌ پید امی کند وباعث‌ فرسایش‌ یاتاقان هامیگردد.دریاتاقان هایی که آسیب‌دیده‌اند ،دما افزایش‌ می‌یابد وازطرفی گرمانیز به‌نوبه خود باعث افت لزجت‌یاویسکوزیته روغن میشود که درنهایت‌باعث‌افت‌فشاردرپمپ‌ دوران روغن میگردد.پس‌افت ایجادشده در‌فشار‌روغن‌ رامیتوان شاخصی برای به وجود آمدن‌ مشکلی‌ در یاتا قان ها و در نهایت اعلام‌ اینکه تعویض‌ آنها لازمست، دانست. افزایش فشار روغن‌ بیشتر میتواند‌

دلیل کثیفی‌یاتجمع روغن درمحل خاصی ازمسیر باشدکه‌امکان دوران به روغن رادرمداراصلی‌خود‌نمی‌دهد.
این‌مشکل‌باعث‌فرسایش‌قطعات‌میگردد.بدین‌ منظور بررسی مداوم‌ فشار روغن؛لازم‌است وگاهی نمونه هایی ازروغن نیز به بررسی درصدلزجت آن،محتوای آب درون آن وذرات فلزداخل شده به آن، بررسی می‌شود.

اگرذرات فلزی داخل روغن بیش ازحد معمول باشند ، بازهم‌به معنی فرسایش‌یاتاقانهاواحتمال‌خرابی آنهاست.

افزایش‌ارتعاش-‌ افزایش‌ارتعاشات یک‌ماشین، شاخص روشنی است از اینکه بخشی از سیستم بدرستی عمل نمی‌نماید. یاتاقان‌های فرسوده شده، خارج شدن وسیله از تعادل، خروج از هم راستایی و نیز لقی قطعات، همگی باعث افزایش ارتعاش در یک ماشین خواهند گردید. اگر به کمک ابزارهای مربوطه، به صورت پیوسته شرایط یاد شده بررسی گردد، امکان گسترش فرسایش و تخریب بسیار پایین آمده و تعمیرات تنها وقتی ضرورت می‌یابند که مقادیر اندازه‌گیری شده ضرورت آن را به ما نشان بدهند.

بنابراین اگر قبل از خرابی و یا قطع کار دستگاه، بتوانیم عیب را پیش‌بینی نماییم، قطعات لازم را می‌توان قبلاً سفارش داد و زمان خواب دستگاه را به حداقل رسانید و از افت تولید تا حد ممکن جلوگیری به عمل آورد، حتی تعمیرات را می‌توان در زمان‌بندی حساب شده‌ای که کمترین خسارت را به مجموعه بزند، انجام داد . از طرفی، از حوادث و خطرات ناشی از قطع ناگهانی دستگاه و هزینه‌های هنگفت تعمیرات نیز می‌توان جلو‌گیری به عمل آورد.

تحلیل ارتعاش10-2-

تحلیل ارتعاش، عبارت است از علم شناسایی تغییرات مهمی که در شرایط یک ماشین ایجاد می‌شود.
ارزش تشخیص ارتعاش این است که احتمال قطع ناگهانی و کارکرد دستگاه را در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌نماید.
تحلیل ارتعاش، شامل مقایسه ارتعاش دستگاه در وضعیت کارکرد کنونی با مقادیر مربوط به شرایط عادی کارکرد می‌باشد.
تغییرات فاحش در ارتعاشات یک ماشین، نشانگر نیاز به تصحیح عملکرد قسمت با قسمت‌های از دستگاه می‌باشد.

در جزوات راهنمایی که توسط سازندگان ارایه می‌شود ، میزان عادی ارتعاشات در شرایط خوب کاری و اولین مراحل نصب دستگاه قید می‌گردد.
استانداردهای بین المللی برای میزان ارتعاش مجاز در دستگاههای متفاوت تعیین شده است.
این سطوح عادی ارتعاش، سطح استاندارد، مخصوص آن ماشین خاص بوده و بایستی توسط تولید کننده در بروشورهای هر دستگاه قید گردد.
در مواردی که ارتعاش دستگاه توسط ابزارهای قابل حمل‌و‌نقل اندازه‌گیری می‌شود، هنوز این خطر وجود دارد که دستگاه به صورت ناخواسته و ناگهانی دچار نقص عملکرد گردد.
بنابراین در ماشینهای که احتمال خرابی ناگهانی وجود داشته و از این جهت، خسارت های سنگینی ممکن است به دستگاه وارد آید ابزارهای اندازه‌گیری دایمی را بایستی روی دستگاه نصب نمود تا به صورت پیوسته شرایط ماشین تحت نظر قرار گیرد.

وسیله کنترل کننده را می‌توان به یک سیستم اعلام خطر که کارور ماشن را به هنگام افزایش بیش از حد ارتعاش باخبر سازد، متصل نمود. از طرفی می‌توان این وسیله را به سیستم قطع اتوماتیک دستگاه، به نحوی متصل کرد که در صورت بروز شرایط بحرانی به صورت ناگهانی دستگاه دستگاه را متوقف نماید.

واحدهای اندازه‌گیری ارتعاش10-3-

ارتعاش، طبق تعریف حرکت متناوب یک جسم را می‌گویند. حرکت ارتعاشی به دو صورت اتفاق می‌افتد:

* خطی(انتقالی)
* دورانی(پیچشی)

رایج‌ ترین نوع ارتعاش ارتعاش خطی است که به یکی از دو روش زیر می‌توان آنرا اندازه‌گیری نمود:

* جابجایی
* سرعت

در شکل ارایه شده، خط تو‌پر نشان‌دهنده قطر خارجی محوری است که ارتعاش آن قرار است اندازه‌گیری شود. خط‌ چین‌های بالایی و پایینی نشان‌دهنده میزان حرکت وسیله می‌باشد. فاصله بین دو خط‌ چین، میزان ارتعاش محور را مشخص می‌نماید.

در شکل حرکت نوسانی ایجاد شده توسط ارتعاش، به صورت نمودار ترسیم گردیده و بالا‌ترین و پایین‌ترین محدوده حرکت را در یک دور کامل نشان می‌دهد.
زمان تناوب، زمانی است که طول می‌کشد تا یک سیکل یا «الگوی» کامل ارتعاش صورت پذیرد.

فرکانس، تعداد دورهای کاملی است که در واحد زمان اتفاق می‌افتد و می‌توان به منظور تعیین فرکانس جدول زمانی تناوب آنرا ترسیم نمود.
به عنوان مثال اگر زمان تناوب ارتعاش، یک دهم ثانیه باشد، فرکانس ارتعاش ده دور بر ثانیه ( برحسب واحدهای SI، ده هرتز) خواهد بود. در عمل، فرکانس‌ها برحسب دور بر دقیقه (C P M) به منظور هماهنگ ساختن آنها با اطلاعات مربوط به مدرج سازی وسیله و ارتعاش دستگاه که از طرف سازنده آن ارایه می‌گردد، بیان می‌شود و در مثال ما بر حسب دور بر دقیقه، فرکانس، C P M 600 خواهد بود.دامنه ارتعاش: فاصله بین محدوده بالایی حرکت ارتعاشی و محدوده پایینی آن بوده و می‌تواند به صورت‌های زیر اندازه‌گیری شود:

* میزان جابجایی قله‌ها
* جابجایی ارتعاشی
* جابجایی خطی
* جابجایی محوری
* جابجایی شعاعی

اندازه‌گیری دامنه ارتعاش، به نوع ارتعاش بستگی دارد و وسیله‌ای که بکارگرفته می‌شود، معمولاً برحسب واحدهای متریک از یک میکرون (001/0 میلی‌متر) به بالا درجه‌بندی می‌شود و به عنوان مثال به صورت میلی‌متر بر ثانیه ارایه می‌گردد. ارتعاش در هر یک از سه محور اصلی وجود داشته و در برخی موارد در ترکیبی از سه جهت نیز مشاهده می‌گردد.

منابع ارتعاش10-4-

تمامی ماشین‌آلاتی‌ که حرکت دورانی یا رفت و برگشتی دارند، دارای مقدار خاصی ارتعاش هستند که ناشی از عدم تعادل موجود در قطعات مکانیکی و یا در خود پروسه می‌باشد ولی همان‌گونه که اکنون مطرح گردید، می‌توان آنها را اندازه‌گیری و در شرایط عملکرد عادی ماشین آنها را ثبت نمود. برخی از دلایل رایج و عمده‌ای که باعث افزایش بیش از حد ارتعاش در یک دستگاه می‌گردند، از قرار زیر می‌باشند:

* عدم تعادل: این عامل، یکی از رایج‌ترین عوامل ارتعاش ماشین‌آلات بوده و می‌تواند ناشی از فرسایش قطعات ماشین باشد. هنگامی که قطعات جدیدی در ماشین نصب ‌می‌گردد اغلب ضرورت دارد تا آنها را قبل از نصب روی دستگاه، بالانس نماییم.

* هم‌راستا نبودن: دومین عامل مهم ارتعاش و مسئله‌ای که باید توجه خاصی به آن داشت، هم‌راستایی صحیح محورها و کوپلینگ‌ها می‌ باشد. در برخی موارد از کوپلینگ‌های قابل انعطاف و یاتاقان‌هایی که خود را هم‌‌ راستا می‌سازند، به منظور کاهش نقایص ناشی از مونتاژ استفاده می‌گردد.

* خروج از مرکز: ارتعاش ناشی از خروج از مرکز، معمولاً به دلیل فزسایش مرکز قرقره‌ها، چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها می‌باشد. اگرچه خود قطعه کماکان گرد می باشد، ولی به مقدار ناچیزی خارج از مرکز، دوران و بنابراین نیروی بیشتری در یک سمت آن وارد می‌گردد. این نیرو باعث ایجاد ارتعاش می‌گردد.

یاتاقان‌های معیوب: یاتاقان‌های غلتکی و توپی در مکانهای استقرار خود فرسایش ایجاد می‌نمایند. نقاط متعددی وجود دارد که احتمال می‌رود ذرات
ریز فلز در آن جمع شده و در زمانی‌که فرسایش و یا نقصی در روغن‌ کاری پیش آید، حفره و یا ترکهایی ایجاد نماید. هنگامی که ساچمه‌ها ویا غلتکهای یاتاقان‌ها در مسیر خود روی این ترکها حرکت نمایند حرکتهای عرضی را به کاسه ساچمه خارجی یا داخلی و آنها نیز به نوبه خود به قطعات دیگر ماشین انتقال داده ودر نهایت باعث ایجاد ارتعاش می گردند.
لقی قطعات مکانیکی: این مورد بیشتر در دستگاه‌هایی پیش می‌آید که قطعات آن می‌بایست سفت و بی حرکت باشند ولی در واقع قادر به حرکت هستند و در کمال تعجب باید گفت که یکی از رایج‌ ترین نقایصی است که از عدم نگهداری صحیح ویا عدم تعادل قطعات یا غیرهم‌ راستا بودن آنها ناشی می‌گردد. ارتعاشات حاصله از این منابع، می‌تواند باعث لرزش ماشین وشل شدن پیچ‌های اتصالی ماشین ولغزش آنها حول محور خود گردد.

تقریباً تمامی قطعات یک ماشین می‌تواند دچار لقی شود و چون قطعات لق، رفتار شناخته شده و مشخصی از خود نشان نمی‌دهند، کشف منبع ارتعاش با مشکل مواجه خواهد گردید.

تسمه‌های انتقال نیروی معیوب: ا رتعاش ناشی از تسمه‌های انتقال نیرو معمولاً یا به دلیل عیوب موجود در خود تسمه‌ها است و یا به دلیل عکس‌العمل تسمه‌ها، به قطعات ارتعاشی دیگر رخ می‌دهد. از علایم شاخص نقص تسمه، وجود ترک، نقاط سخت و نرم در تسمه، زایده‌هایی روی سطوح تسمه و اسیب دیدگی آن می‌باشد. از دیگر عوامل می‌توان استفاده تسمه‌هایی که با قرقره تطبیق ندارند، عدم هم‌راستایی تسمه با قرقره و فشار بیش از حد به تسمه را ذکر نمود. در صورتی که این علایم آشکارا وجود ندارند، می‌توان علاوه بر تعویض تسمه‌ها، سفتی یاتاقان‌ها و قرقره‌ها را نیز بررسی نمود.

نقایص الکتریکی: ارتعاش در ماشنهای الکتریکی می‌تواند ناشی از نقایص مکانیکی و یا نقایص الکتریکی نیز باشد. ارتعاش ناشی از نقایص مکانیکی را می‌توان از بالانس نبودن روتورها یا محورها، نقایص یاتاقان‌ها، اتصالات لق، عدم تقارن سیم‌پیچی آرماتور، عدم هم‌راستایی استاتور با روتور و غیره ذکر کرد. ارتعاش ناشی از نقایص الکتریکی را می‌توان، به عنوان مثال نقایص موجود در میدان مغناطیسی حاصله که باعث بوجود آمدن نیر وهای مغناطیسی غیر مساوی می‌گردد، فرسایش یا آسیب دیدگی چرخ‌دنده‌های جارویی و وجود کانداکتور‌های الکتریکی آسیب دیده یا شکسته ذکر نمود.

ارتعاش هیدرولیکی و آیرودینامیکی: پمپ‌ها، هواکش‌ها و دمنده‌ هایی که وظیفه جریان دادن به سیالاتی مثل گازها و مایعات را دارند، معمولاً به این دلیل که تیغه آنها در تماس با مایع یا گاز قرار دارد، به ارتعاش در‌می‌آیند. در مواقعی که هوا‌کشها بایستی تعویض یا هم‌راستایی مجدد یابند، اغتشاش‌های صوتی ناشی از جریان هوا، همچنین به دلیل برخورد هوای پر سرعت وانعکاس آنها به برخی اشیا ثابت در مسیر و یا وجود محدودیتی د جریان هوا باعث مشکل صوتی سوت زدن می‌شود. دیگر علایم آشکار را می‌توان لقی تیغه هواکش‌ها و یا یاتاقان‌های آسیب دیده نیز قید نمود. پمپ‌های هیدرولیکی و هواکش‌ها دارای پره‌هایی هستند که سیالات را حول سیستمی به دوران در می‌آورند و تیغه‌های آنها به خاطر اینکه وظیفه کمپرس کردن سیال و یا راندن آنها به یک مسیر دورانی را دارند، دچار ارتعاش می‌گردند.

نقایص ماشینهای از نوع رفت و برگشت: موتورهای که دارای حرکت رفت و برگشتی هستند، کمپرسورها و پمپ‌ها طبیعتاً دارای ارتعاش می‌باشند، زیرا در طراحی این نوع ماشین‌ها مسئله دوران خروج از مرکز به طور طبیعی وجود دارد. ارتعاشات این نوع ماشینها در شرایط عادی همواره بسیار بالاتر از ارتعاشات مربوط به ماشینهایی است که دارای موتورهای الکتریکی می‌باشند. ماشینهایی از این نوع هرچند به نحوی طراحی می‌گردند که در مقابل ارتعاشات بسیار بالا نیز دارای مقاومت کافی باشند، ولی ارتعاشات بیش از حد در این نوع ماشینها را مشکل می‌توان عیب‌ یابی نمود، زیرا کوچکترین عیب الکتریکی یا سوختی می تواند باعث خروج یک پیستون از سینکرونیزاسیون گردد و در نتیجه فشار محفظه احتراق را به هم زده وباعث افزایش ارتعاش گردد.

ارتعاش رزونانسی(در حالت تشدید) 10-5-

تمامی ماشینها دارای یک ارتعاش طبیعی در فرکانسی خاص می‌باشند. این ارتعاش طبیعی، ارتعاش تشدید نامیده می‌شود و مشخصات آن توسط تولید کننده ماشین بیان خواهد گردید.
ضرورت دارد بدانیم فرکانس ارتعاشی رزونانس طبیعی را برای هر ماشینی، از این جهت که در این ارتعاش اندازه‌گیری‌ شده است، با یک دیگر مقایسه می‌شوند. هر نوع افزایشی در رزونانس نشانگر وجود عیب در ماشین بوده و تصحیحی در آن بایستی صورت گیرد. زمانی که کارایی ماشین افت نماید، ارتعاشات آن افزایش یافته و در صورتی که اقدامات بازدارنده در خصوص افزایش ارتعاش صورت نپذیرد، تخریب دستگاه سرعت گرفته تا آنکه در نهایت قطع کار ناگهانی آن، اتفاق خواهد افتاد. عیوبی که ذکر گردید، تنها جزیی از مواردی است که در ماشینهای دورانی یا رفت و برگشتی رخ خواهد داد ولی به عنوان مبنایی جهت راهنمایی در شروع بررسی عیب‌یابی می‌تواند مفید واقع گردد.

ابزارهای تشخیص ارتعاش10-6-

تجربه نشان داده است که هر نوع نقص یا عیبی، علایم ارتعاشی و یا فرکانس خاص خود را تولید می‌نماید و این موضوع باعث کمک به تشخیص یا تعیین طبیعی عیب می‌گردد. هنگامی که یک مسئله ارتعاشی را بررسی می‌نماییم، ضرورت دارد که فرکانس ارتعاش را بدانیم و بنابراین ابزاری را باید به منظور درک ارتعاش و تبدیل آن به فرکانس‌های اندازه‌گیری شده بکار گیریم.
انواع متعدد ومختلفی از ابزارهای به منظور اندازه‌گیری ارتعاش وجود ارد که بعضی از آنها قابل حمل بوده و بعضی دیگر، ترانسدیوسرهای ثابت دایمی هستند که به ابزارهای جمع‌آوری اطلاعاتی که اجزا کاری آنها میکروپروسسورها است، به صورت دایمی متصل می‌باشند. ترانسدیوسرها عمدتاً از نوع سنسوری( حسگر) یا پیکاپی(انباشته‌گر) می‌باشند.

انواع رایج آنها را می‌توان نمونه‌های زیر ذکر کرد:

کلید ارتعاشی

کلید ارتعاشی، یک ابزار ساده کم هزینه است که به منظور حفاظت وسیله‌هایی همچون پنکه‌های موتور‌دار و پمپ‌های کوچک استفاده می‌گردد.
این کلیدها معمولاً در صفحه عمودی نصب می‌گردند و یک توپ فلزی به صورت مغناطیسی در یک نشیمنگاه مخرطی شکل وسط یک آهنربای ثابت نگه‌داشته می‌شود.
هنگامی که کلید تحت ارتعاش قرار گیرد، لحظه‌ای فرا می‌رسد که نیروی مغناطیسی، دیگر توان نگهداری ساچمه را در جایگاه خود نخواهد داشت. بنابراین ساچه لق شده و تحت وزن سقوط می‌نماید و متعاقباً یک میکروسوئیچ را فعال می‌کند. یک آهنربای کوچک برای قفل کردن میکروسوئیچ در زیر بازوی آن استفاده وجوددارد تا حتی هنگامی که ساچمه فلزی به نشیمن‌گاه باز می‌گردد اطمینان حاصل گردد که کلید ر وضعیت ثابت قبلی باقی می‌ماند.

یک دگمه جهت راه‌اندزی مجدد نیز به منظور قطع عملکرد میکروسوئیچ و باز گرداندن ساچمه فلزی به جایگاه خود تعبیه شده است.
با تنظیم فاصله بین آهنربا و ساچمه، می‌توان میزان ارتعاشی را که بایستی اندازه‌گیری شود، تنظیم نمود. کاربرد این نوع وسیله محدود بوده و بایستی تنها در ابزارهایی که ارزان قیمت هستند، استفاده شوند.


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ۹۵/۱۲/۱۸
  • ali mm

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی