دانلود مقالات

۱۰ مطلب در ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

مقاله در مورد نحوه انتخاب یک DVD دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد نحوه انتخاب یک DVD کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد نحوه انتخاب یک DVD،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد نحوه انتخاب یک DVD :

نحوه انتخاب یک DVD

DVD از کلمات Digital Versatile Disc ، اقتباس شده است .با استفاده از درایوهای DVD می توان اطلاعاتی بالغ بر7 / 4 گیگابایت را بر روی یک دیسک ذخیره نمود.اطلاعات فوق ، تقریبا” هفت برابر داده ئی است که می توان بر روی یک CD-R (دیسک های با قابلیت نوشتن یک مرتبه ) و یا CD-RW ( دیسک هائی با قابلیت نوشتن چندین مرتبه ) ذخیره نمود. درایوهای DVD ، نظیر رایتر امکان

استفاده از دیسک هائی با قابلیت نوشتن یک مرتبه و دیسک هائی با قابلیت نوشتن چندین مرتبه را فراهم می نمایند. از دیسک هائی با قابلیت نوشتن یک مرتبه ، اغلب در رابطه با ایجاد دیسک های ویدئوئی DVD استفاده می گردد . ( قابل استفاده در DVD Player های استاندارد ). از دیسک هائی با قابلیت نوشتن چندین مرتبه بمنظور ذخیره سازی حجم بالائی از داده و B

ackup اطلاعات موجود بر روی هارددیسک ، استفاده می شود.نرخ انتقال اطلاعات در درایوهای DVD بمراتب بیشتر از درایوهای CD-ROM است .یک DVD که دارای سرعتی بالغ بر 1X می باشد ، سریعتر از یک CD معمولی با سرعت 8X ( سرعت یک درایو DVD بین هشت تا نه برابر سرعت یک CD-ROM می باشد) می باشد. DVD از مدل فشرده سازی MPEG-2 در رابطه با ویدئو وصوت

استفاده می نماید . بدین ترتیب ،تصاویر با کیفیت و شفافیت بیشتری ایجاد و امکان استفاده از پتانسیل های صوتی Dollby Digital و DTS) Dollby Theater Systems) نیز فراهم می گردد. با استفاده از تکنولوژی MPEG-2 در هر فریم ، 480 خط افقی عرضه می گردد . ( در دیسک های لیزری 425 و در VHS بین 250 تا 270 ) .تکنولوژی DVD ، با کاهش طول موج از 780mm به 625 تا 650mm ، ظرفیت ذخیره سازی را افزایش می نماید . یکی از قابلیت های جالب درایوهای DVD ، توانائی آنان در حمایت از انواع متفاوتی از رسانه های ذخیره سازی نظیر: CD-ROM,CD-R و CD-RW است . در صورتیکه قصد تهیه یک درایو DVD وجود داشته باشد ، می بایست با انواع رسانه ذخیره سازی حمایت شده توسط DVD ، آشنا شویم . دیسک های DVD به دو گروه عمده + و – تقسیم می گردند . درایوهای DVD می توانند از یک و یا هردو گروه فوق ، استفاده نماید. پس از مشخص نمودن نوع درایو DVD ، می توان ازدیسک های DVD سازگار با آن ، استفاده نمود.
انواع DVD
• DVD – RAM . روش دستیابی در این نوع دیسک ها بصورت تصادفی بوده و امکان خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی آنان وجود خواهد داشت . رسانه ذخیره سازی فوق ، دارای ویژگی های زیر می باشد : – برخلاف رسانه ذخیره سازی Tape که داده ها بصورت ترتیبی خوانده می شوند ،در دیسک های DVD-RAM ، داده ها نظیرهارد دیسک بصورت تصادفی خوانده می شوند.این نوع دیسک های DVD ، رسانه ای ایده آل بمنظور ذخیره سازی حجم بالائی از اطلاعات و Backup

می باشند .
– می توان بیش از یکصد هزار مرتبه اطلاعات را بر روی آنان نوشت ( بازنویسی مجدد ) – عمر مفید آنان یکصد سال برآورد می شود .- بمنظور خواندن و نوشته اطلاعات بر روی این نوع DVD ، می بایست از درایوهای DVD-R/RAM استفاده گردد .
• DVD-R یا DVD+R . بر روی این نوع DVD ، می توان صرفا” یک مرتبه اطلاعاتی را ذخیره نمود ( نوشتن یک مرتبه ) . از رسانه ذخیره سازی فوق ، بمنظور ذخیره داده های گرافیکی با ظرفیت بالا، ویدئوهای موزیک ، صوت و فیلم استفاده می گردد. امکان نوشتن اطلاعات بر روی این نوع DVD صرفا” یک مرتبه وجود دارد .
خصوصیات DVD-R : بمنظور نوشتن اطلاعات بر روی این نوع DVD می بایست از درایوهائی با نو

ع R – وبرای خواندن اطلاعات از درایوهای R – و R + استفاده گردد .
خصوصیات DVD+R : بر روی این نوع DVD می توان یک ویدئو به مدت دو ساعت در حالت SP و یا چهار ساعت در حالت EP را ذخیره نمود. بمنظور نوشتن بر روی رسانه ذخیره سازی فوق ، می بایست از درایوهائی با نوع R + و برای خواندن اطلاعات از درایوهای R – و یا R + استفاده گردد .
• DVD-RW یا DVD+RW .بر روی این نوع DVD ، امکان نوشتن اطلاعات بدفعات وجود دارد( نوشتن چندین مرتبه ) .از رسانه ذخیره سازی فوق ، بمنظور ذخیره داده های گرافیکی با ظرفیت بالا، ویدئوهای موزیک ، صوت و فیلم استفاده می گردد. بر روی این نوع DVD می توان تا یکهزار مرتبه اطلاعاتی را ذخیره نمود .
خصوصیات DVD-RW : بمنظور نوشتن اطلاعات بر روی این نوع DVD می بایست از درایوهای R – و برای خواندن اطلاعات از درایوهائی R – و یا R+ استفاده گردد .
خصوصیات DVD+RW : این نوع DVD قادر به ذخیره سازی دو ساعت اطلاعات MPEG2 می باشند . بمنظور نوشتن اطلاعات بر روی این نوع DVD می بایست از درایوهای R + و برای خواندن اطلاعات از درایوهائی R – و یا R+ استفاده گردد .
• DVD-ROM . از این نوع DVD می توان صرفا” بمنظور خواندن استفاده گردد . فیلم ها ئی که خریداری و یا اجاره می شوند ، بر روی این نوع رسانه ذخیره می گردند.
لازم است به این نکنه نیز اشاره گردد که روش دستیابی به اطلاعات ذخیره شده بر روی یک رسانه ذخیره سازی از نوع DVD-RAM بصورت تصادفی بوده و مکانیزم دستیابی به اطلاعات ذخیره شده بر روی رسانه های ذخیره سازی DVD-R ,+R ,-RW و یا ROM بصورت ترتیبی است .
جایگاه DVDتعداد درایوهای DVD استفاده شده تا پایان سال 2003 بالغ بر 2 / 1 میلیون دستگاه برآورد می شود. پیش بینی می شود که در سال 2004 ، بیش از 3 / 14 میلیون دستگاه از درایوهای فوق بفروش برسد . درایوهای DVD تا رسیدن به وضعیت موجود رایترها ( عمومیت یافتن ) ، راهی طولانی را در پیش دارند، ولی با توجه به قابلیت ذخیره سازی بالای دیسک های DVD (هفت برابر) و ذخیره حجم بمراتب بیشتری از اطلاعات ، استفاده از آنان روندی کاملا” صعودی را طی می نماید قیمت درایوهای DVD در شش ماه گذشته کاهش زیادی را داشته و پیش بینی می گردد که این روند همچنان ادامه داشته باشد .
شاید این سوال مطرح شود که فرمت ذخیره سازی اطلاعات بر روی دیسک های DVD به چه

صورت است و آیا در این رابطه استانداردی وجود دارد؟ در پاسخ می توان گفت که در حال حاضر از دو فرمت DVD-RW و DVD+RW ( بهمراه نمونه های متفاوت آن : DVD-R و DVD+R ) استفاده می گردد . تکنولوژی های فوق با یکدیگر سازگار نبوده و رقابتی نزدیک را بمنظور استانداردشدن جهانی ، دنبال می نمایند. با استفاده از هر یک از فرمت های فوق ، امکان نوشتن داده و ایجاد ویدئوهای DVD وجود خواهد داشت ( امکان استفاده از آنان توسط تعداد زیادی ( نه تمام آنان ) ا

ز درایوهای DVD-ROM وDVD Players وجود خواهد داشت ) . لازم است به این نکته نیز اشاره گردد که DVD-RAM فرمت دیگری در این راستا بوده که بدنبال دو فرمت اشاره شده بوده ولی اکثر دستگاههای Player و درایوهای DVD از آن حمایت نمی نمایند. در زمان انتخاب یک درایو DVD ، نوع فرمت اطلاعات حمایت شده توسط آنان حائز اهمیت بوده و می بایست در اینخصوص با دقت تصمیم گیری شود. تولید کنندگان درایوهای DVD هر یک محصولاتی را تولید نموده اند که از فرمت های فوق حمایـت می نمایند . مثلا” شرکت سونی درایوهائی را عرضه نموده است که از دو فرمت اشاره شده ، حمایـت می نمایند، در حالیکه شرکت پاناسونیک و LG اقدام به تولید و عرضه درایوی نموده اند که از فرمت های DVD-R/-RW و DVD-RAM ، حمایت می نماید . در حا ل حاضر، بالاترین سرعت نوشتن اطلاعات بر روی دیسک هائی با قابلیت نوشتن یک مرتبه ، 4X بوده و پیش بینی می شود که سرعت فوق تا پایان سال 2003 تغییر نگردد .
ویژگی ها ی مهم از مهمترین ویژگی های مرتبط با DVD ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :
• DVD با قابلیت نوشتن یک مرتبه . درایو DVD انتخابی، می بایست قادر به ذخیره سازی اطلاعات بر اساس یکی از دو فرمت رقابتی موجود باشد : DVD-R ( حمایت شده توسط درایوهای DVD-RAM و DVD-R و تمامی درایوهای DVD-RW ) و DVD+R ( حمایـت شده توسط آخرین تکنولوژی مربوط به درایوهای DVD+RW ) . در حال حاضر بالاترین سرعت برای درایوهای DVD-R و DVD+R معادل 4X می باشد. در درایوهای DVD-R قبلی ، حداکثر سرعت 2X و در درایوهای DVD+R حداکثر سرعت 4 / 2 بوده است . رسانه ذخیره سازی با قابلیت نوشتن یک مرتبه ، بهترین گزینه برای ایجاد ویدئوی های DVD بمنظور استفاده در یک player می باشند. کارشناسان فنی برآورد نموده اند که DVD های با قابلیت نوشتن یک مرتبه ، با 85 درصد player های مطرح ، سازگار می

باشند. دیسکهائی که دارای سرعت 4X می باشند را نمی توان در درایوهای قدیمی DVD-R/-RW با سرعت 2X ،استفاده نمود. تعداد زیادی از درایوهای فوق ، تولیده شده توسط Pioneer ، در زمان استفاده از دیسک های 4X دچار مشکل می گردند. بدین منظور، می توان fireware مربوطه را از سایت Pioneer دریافت و با ارتقاء سیستم ، مشکل فوق را برطرف نمود .
• DVD با قابلیت نوشتن چندین مرتبه . فرمت این نوع دیسک ها DVD+RW ، DVD-RW و DVD-

RAM می باشد . فرمت DVD-RAM دارای سازگاری بمراتب کمتری نسبت به دو فرمت دیگر بوده ولی برای گرفتن Backup مناسب می باشد. .DVD -RAM به دو صورت با محافظ ( بصورت کارتریج ) و بدون محافظ در دسترس می باشد. اکثر درایوهای DVD-RW دارای سرعت کمتری نسبت به DVD+RW می باشند. سرعت ذخیره ( نوشتن ) اطلاعات که بر روی رسانه های ذخیره سازی

DVD-R بالغ بر 4X می باشد در دیسک های DVD-RW به 2X کاهش پیدا می کند.کارشناسان بر آورد نموده اند که بیش از شصت درصد از دیسک های DVD-RW و DVD+RW با DVD Player و داریوهای DVD ، سازگار می باشند.
• درایوهای داخلی در مقابل درایوهای خارجی : قیمت درایوهای داخلی کمتر از درایوهای خارجی

می باشد.درایوهای خارجی از اینترفیس های( FireWire(IEEE1394 و یا USB 2.0 بمنظور ارتباط با کامپیوتر استفاده می نمایند .برخی تولید کنندگان از دو اینترفیس فوق در محصولات خود استفاده می نمایند.
• ذخیره اطلاعات بر روی دیسک های CD-RW : اکثر درایوهای DVD با قابلیت نوشتن مجدد ، قادر به نوشتن اطلاعات بر روی دیسک های CD-R و CD-RW می باشند( قابلیت فوق ، در درایوهای DVD-RAM و DVD-R وجود ندارد).سرعت ذخیره سازی در درایوهای فوق پائین می باشد ، مثلا” درایوDVD-RW مدل DVR-A04 ،مربوط به شرکت Pioneer اطلاعات را بر روی دیسک های CD-R با سرعت 8X ذخیره می نماید.درایوهای مدل DRU-510A تولید شده توسط شرکت سونی ، قادر به ذخیره سازی اطلاعات با سرعت 24X می باشد .
• نرم افزار : بهمراه تمامی درایوهای عرضه شده ، نرم افزارهای لازم نظیر: Sonic’s MY DVD (ایجاد منوها و تبدیل ویدئوهای آنالوگ به MPEG2 تا بتوان از آنان در یک DVD Player استاندارد، استفاده نمود) نیز ارائه می گردد. تمامی درایوها امکان ایجاد DVD های داده را با استفاده از نرم افزارهای ارائه شده نیز فراهم می نمایند. ( نظیر برنامه RecordNow Max که امکان نوشتن داده بر روی یک دیسک با قابلیت نوشتن را فراهم می نماید ) . برخی از تولید کنندگان نظیر HP و سونی نرم افزارهائی را بمنظور ویرایش و Backup گرفتن از اطلاعات بهمراه محصول خود ارائه نموده اند .
تشریح مشخصات
در زمان تهیه یک درایو DVD ، مشخص نمودن فرمت هائی که درایو مورد نظر قادربه حمایت از آنان است یکی از مسائل مهم بوده و اغلب اولین پرسشی است که از جانب تهیه کنندگان مطرح می گردد . درایوهای DVD همانند درایوهای CD-RW که از دیسک هائی با قابلیت نوشتن یک مرتبه و دیسک هائی با قابلیت نوشتن چندین مرتبه استفاده می نمایند ، از دو گزینه متداول در این زمینه یعنی DVD-R و DVD+R استفاده می نمایند ( مدل های فوق، دیسک هائی با قابلیت نوشتن یک مرتبه را شامل می شوند) . دیسک های DVD-RW و DVD+RW و DVD-RAM سه گزینه متداول

در رابطه با دیسک هائی با قابلیت نوشتن مجدد می باشند . درایوهای DVD با قابلیت نوشتن مجدد ، نظیر DVD-Rom دارای چندین سرعت متفاوت می باشند:
– درایوهای DVD-RW : از 1X تا 2X
– درایوهای DVD+RW ، دارای سرعت 24X و 4X می باشند.
– درایوهای DVD-R : از 1X تا 4X
– درایوهای DVD+R، دارای سرعت 24X و 4X می باشند .

پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک DVD در نظر گرفت :
• سرعت نوشتن اطلاعات بر روی DVD با قابلیت نوشتن یک مرتبه
حداقل : 1X or 2X DVD-R پیشهادی : 24X DVD+R or 4X DVD-R, 4X DVD+R
دیسک های DVD با قابلیت نوشتن یک مرتبه که دو نوع DVD-R و DVD+R را شامل می شود ، سازگارترین فرمت DVD در حال حاضر می باشد .ویژگی فوق ،زمانیکه قصد استفاده از آنان در DVD Player ها وجود داشته باشد ، حائر اهمیت می باشد.در زمان انتخاب درایو DVD لازم است به این نکته دقت شود که درایو انتخابی از نسل قدیمی( نسل اول ) درایوهای DVD+RW نباشد. سرعت ، معیار دیگری در انتخاب یک درایو بوده و می بایست درایو انتخابی قادر به حمایت از سرعت 4X باشد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mm
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

مقاله تعیین خواص فیزیکی دانه گلرنگ و بررسی ارتباط آن با برخی ویژگی های روغن گیری آن دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تعیین خواص فیزیکی دانه گلرنگ و بررسی ارتباط آن با برخی ویژگی های روغن گیری آن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تعیین خواص فیزیکی دانه گلرنگ و بررسی ارتباط آن با برخی ویژگی های روغن گیری آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تعیین خواص فیزیکی دانه گلرنگ و بررسی ارتباط آن با برخی ویژگی های روغن گیری آن :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: بیست و یکمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی
تعداد صفحات: 7
چکیده:
گلرنگ یکی از انواع دانه های روغنی است. دانه های روغنی پس از غلات، دومین ذخایر غذایی جهان را تشکیل می دهند. روغن ها وچربی ها از زمان های بسیار دور نقش مهمی در تغذیه انسان ایفا می کنند. هدف از این پژوهش بررسی و تعیین ویژگی های فیزیکی نه رقمدانه گلرنگ شامل طول عرض ضخامت میانگین قطر هندسی میانگین قطر حسابی ضریب کرویت مساحت رویه حجم وزن هزار دانه،دانسیته واقعی دانسیته تودهای و تخلخل بود. به منظور مقایسه خصوصیات، فیزیکی تیمارها با هم و ارتباط این ها با چند ویژگی مؤثر بر کمیتو کیفیت روغن های استحصالی از آن ها نتایج آزمایشات، تحت تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. علاوه بر این شناخت ابعاد محوری در تعیین وطراحی اندازه حفره های ماشینهای انتقال دهنده دانه ها مانند ماشین های دقیق کار لازم است. نتایج نشان داد رقم اثر معنی داری (در سطحاحتمال 1%) بر خواص فیزیکی دانه گلرنگ دارد. ارقام مورد بررسی با توجه به جدول تجزیه واریانس از نظر میزان طول عرض ضخامت و مساحت سطح اختلاف معنی دار (p<0/01) داشتند. مساحت رویه دانه که از تیمارهای مورد آزمایش بود نشان دهنده الگوی رفتاری دانه در یکسیال در حال حرکت مانند هوا می باشد و در بعضی فرآیند ها نظیر جداسازی مواد اضافی از دانه ها در خلال عملیات، تمیزسازی توسط وسایلنیوماتیکی استفاده می شود.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mm
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

مقاله مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری :

مقاله مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز 1389 در مهندسی هوانوردی از صفحه 33 تا 43 منتشر شده است.
نام: مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری
این مقاله دارای 11 صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله حداکثر ضربه پذیری
مقاله سازه زیرین بالگرد
مقاله مواد مرکب
مقاله معیار آسیب سر

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
ضربه پذیری (میزان جذب انرژی ضربه) سازه زیرین بالگردها از جمله ملاحظات مهم در طراحی سازه این گونه وسایل پرنده می باشد. ضربه پذیری این قسمت از سازه، در میزان صدمات وارده به سرنشینان بالگرد در هنگام فرود اضطراری اهمیت ویژه ای دارد. در این پژوهش، به مهندسی مجدد قسمتی از سازه زیر صندلی خلبان یک نوع بالگرد چند منظوره با ماموریت دریایی به منظور بهبود خواص ضربه پذیری آن پرداخته شده است. سازه در نظر گرفته شده از جنس آلومینیوم بوده و بخشی از مجموعه صندلی خلبان است که در زیر صندلی قرار گرفته و اتصال صندلی خلبان به اعضای اصلی سازه بدنه بالگرد را برقرار می سازد. این قسمت، نقش بسیار مهمی در جذب ضربه در برخورد عمودی بالگرد با زمین یا سطح آب دریا دارد. در این راستا، ضمن شبیه سازی کامپیوتری خرابی در سازه جایگزینی مواد مرکب با مواد فلزی برای این سازه در نظر گرفته شده و تاثیرات آن بر روی ضربه پذیری و وزن مورد بررسی قرار گرفته است. سازه جایگزین از جنس مواد مرکب پلیمری طراحی و ساخته شده و مورد آزمایش عملی قرار گرفته است. نتایج آزمایش خرابی و شبیه سازی کامپیوتری بر روی سازه ساخته شده، نشان داده که این سازه جدید ضمن دارا بودن وزن پایین تر در مقایسه با سازه آلومینیومی، از خواص ضربه پذیری بهتری برخوردار است.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mm
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

مقاله بررسی کیفیت خدمات بانک صادرات در شهر ارومیه و ارائه وضعیت بهینه با استفاده از مدل سروکوال دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی کیفیت خدمات بانک صادرات در شهر ارومیه و ارائه وضعیت بهینه با استفاده از مدل سروکوال کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی کیفیت خدمات بانک صادرات در شهر ارومیه و ارائه وضعیت بهینه با استفاده از مدل سروکوال،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی کیفیت خدمات بانک صادرات در شهر ارومیه و ارائه وضعیت بهینه با استفاده از مدل سروکوال :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: همایش بین المللی مدیریت
تعداد صفحات: 23
چکیده:
این تحقیق به منظور ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان در شعبات بانک صاردات با استفاده ازمدل سروکوال انجام گرفته است. این مدل ابزاری برای اندازهگیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیلشکاف بین انتظارات و ادراکات دریافتکنندگان خدمات است. در این تحقیق بررسی میزان شکاف بین انتظارات و خدمات ادراک شده توسط مشتریان بانک صادرات در هر یک از ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات،رتبهبندی ابعاد کیفیت خدمات به ترتیب اهمیت از دیدگاه مشتریان و شناخت میزان رضایت مشتریان از کیفیت خدمات ارائهشده توسط بانک صادرات، به عنوان اهداف اصلی تحقیق مدنظر میباشد. روش تحقیقحاضر از حیث هدف از نوع کاربردی و روش گردآوری اطلاعات تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان بانک صادرات در شهر ارومیه و نمونه آماری 222 نفر از اینمشتریان هستند. در این تحقیق برای انتخاب شعبهها از روش نمونهگیری خوشهای و سپس برای انتخاب مشتریان از شعبات انتخابی از روش نمونهگیری اتفاقی استفاده شده است. سپس پرسشنامهای که چارچوبکلی آن برگرفته از الگوی سروکوال میباشد، طراحی و بین اعضای نمونه توزیع گردید و در نهایت با استفاده از دادههای جمعآوری شده، هفت فرضیه تحقیق )شامل یک فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی(مورد آزمون قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای تحقیق از نرمافزار SPSS 18 و آزمون t دو نمونهای زوجی، آزمون ویلکاکسون و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که در تمامی ابعاد مورد بررسی، انتظارات مشتریان بانک صادرات بیشتر از ادراک آنها از کیفیت خدمات ارائه شده میباشد. یعنی در تمامی ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات، شکاف وجود دارد. بنابراین بانک صادرات نتوانسته در هیچ یک از این ابعاد انتظارات مشتریان خویش را برآورده سازد. لذا نشاندهنده نارضایتی مشتریان ازکیفیت خدمات ارائه شده توسط بانک است. از نظر اهمیت نسبی هر یک از ابعاد نیز بعد ملموسات به عنوان مهمترین بعد و بعد از آن به ترتیب ابعاد تضمین، قابلیتاطمینان و همدلی قرار دارند و پاسخگویی بهعنوان کم اهمیتترین بعد از نظر مشتریان شناخته شده است. علاوه بر این بیشترین میزان شکاف بین انتظارات و ادراکات مربوط به بعد پاسخگویی و کمترین میزان شکاف هم مربوط به بعد همدلی میباشد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mm
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

مقاله پیش بینی غلظت آلاینده های هوای شهرمشهدبراساس عوامل اقلیمی دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پیش بینی غلظت آلاینده های هوای شهرمشهدبراساس عوامل اقلیمی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پیش بینی غلظت آلاینده های هوای شهرمشهدبراساس عوامل اقلیمی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پیش بینی غلظت آلاینده های هوای شهرمشهدبراساس عوامل اقلیمی :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: هفتمین کنگره ملی مهندسی عمران
تعداد صفحات: 7
چکیده:
ازجمله مهمترین عوامل تاثیرگذار برالودگی هوای شهرهای بزرگ و صنعتی ازجمله شهرمشهد عوامل اقلیمی می باشد دراین مقاله به بحث پیرامون مدلسازی غلظت الاینده های شاخص الودگی هوا باتوجه به عوامل اقلیمی با استفاده ازمدل شبکه عصبی مصنوعی پرداخته شده است الاینده های موردبررسی شاملCO ، PM2.5 و SO2 بودند که ازمهمترین آلاینده های هوای شهرمشهد به شمارمیآیند داده های هواشناسی مورداستفاده دراین بررسی نیز شامل پوشش ابری سرعت باد دما بارندگی رطوبت تشعشع و فشارهوا می شدند نتایج حاصل ازمدلسازی نشان داد که میانگین تغییرات روزانه غلظت الاینده های مذکور درطی سال متفاوت بوده و به شدت تحت تاثیر عوامل اقلیمی می باشد بطوریکه ضرایب همبستگی غلظت الاینده ها با عوامل اقلیمی برای CO معادل 0/81PM2.5 معادل 0/71وSO2 معادل 0/82 محاسبه گردید جذب میانگین مربعات خطا برای سه الاینده مذکور به ترتیب 0/069و0/06و0/066 بدست امد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mm
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

پیوند تکنولوژی و عوامل طبیعی در ساختمان برای تامین آسایش (با تاکید بر انرژی خورشیدی) دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پیوند تکنولوژی و عوامل طبیعی در ساختمان برای تامین آسایش (با تاکید بر انرژی خورشیدی) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پیوند تکنولوژی و عوامل طبیعی در ساختمان برای تامین آسایش (با تاکید بر انرژی خورشیدی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پیوند تکنولوژی و عوامل طبیعی در ساختمان برای تامین آسایش (با تاکید بر انرژی خورشیدی) :


سال انتشار : 1394

نام کنفرانس یا همایش : سومین همایش ملی اقلیم، ساختمان و بهینه سازی مصرف انرژی با رویکرد توسعه پایدار

تعداد صفحات : 12

چکیده مقاله:

انسان همیشه سعی در ایجاد رفاه و آسایش در روند زندگی خود بوده است،اما به چه قیمتی! بشر با پیشرفت های چشمگیر در تمامی عرصه ها به رفاه نسبی زندگی دست یافته ولی با زیر پا گذاشتن حیات طبیعت اطراف خود، در اینمقاله به راهکارهای درست ایجاد آسایش در محیط زندگیمان با استفاده از انرژی های طبیعی و پیوند آن با علم و تکنولوژی پرداخته ایم؛ می دانیم که انرژی باد، مواد آلی که قابلیت تبدیل به انرژی حرارتی و مکانیکی را دارند ، امواجدریا ها ، قدرت جزر و مد که بر اساس جاذبه و حرکت به دور خورشید و ماه حاصل می شود، این ها همه نمادهایی از انرژی های طبیعی اطراف ما هستند که برای ایجاد آسایش بشر می توانیم از آنها استفاده نماییم. در مقاله حاضر به یکی از انرژی ها (انرژی خورشیدی) و توضیح چند نمونه از راهکارهای تبدیل آن به انرژی های مورد نیاز با تکنولوژیروز پرداخته ایم؛که بکارگیری از علم و تکنولوژی برای استفاده از انرژی های طبیعی، کمک به حفظ بقای محیط زیست، در کنار آن تامین آسایش خود می کند و این امر بشر را به آینده ای روشن تر امیدوار می کند و زندگی همگام تری با طبیعت را خواهیم داشت که در واقع به نفع خودمان است


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mm
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

?پروژه تهیه نرم افزاری جهت ترسیم گیت ها تا درجه 5 دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد ?پروژه تهیه نرم افزاری جهت ترسیم گیت ها تا درجه 5 کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی ?پروژه تهیه نرم افزاری جهت ترسیم گیت ها تا درجه 5،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن ?پروژه تهیه نرم افزاری جهت ترسیم گیت ها تا درجه 5 :

بخشی از فهرست ?پروژه تهیه نرم افزاری جهت ترسیم گیت ها تا درجه 5

الگوریتم
1.الگوریتم اولیه------------------------------------------------1
2.الگوریتم ترسیم-----------------------------------------------2
پیاده سازی الگوریتم برنامه
3.تعاریف متغیرهای کلاس داخلی ---------------------------------6
4. پیاده سازی الگوریتم-----------------------------------------7
5. تعاریف متغیرهای کلاس اصلی----------------------------------9
6. تابع ترسیم گیت را در level وcount مشخص -------------------12
7.کلاس گرافیکی---------------------------------------------14
8.تابع خروجی گیت-------------------------------------------
9. تابع تشخیص گیت در قالب Option Button --------------------17
وتابع تشخیص countدر هر level
10.تابع رسم گیت--------------------------------------------18
تابع رسم اشکال گیت
11.And , Nand --------------------------------------------19
12.تابع رسم خطوط شکسته--------------------------------------20
.13.Or,Nor------------------------------------------------21
14. Xor, XNor---------------------------------------------22
15.Not---------------------------------------------------23
16. تابع ترسیم صفر و یک بالای ----------------------------------23
17. تابع تعیین محدودی رسم line ها-----------------------------24
18.دکمه هایExit,Reset,AboutUs---------------------------25-24
1-18.دکمه Enter مجزا برای Not-----------------------------25
کار با نرم افزار
19 .معرفی دکمه هاو شمای کلی نرم افزار----------------------------28
20 .مراحل ترسیم------------------------------------------28

الگوریتم اولیه


استفاده از یک نرم افزار برنامه نویسی قدرتمند برای استفاده از متدهای گرافیکی وسهولت برنامه نویسی
1.ایجاد یک صفحه جهت نمایش نمای کلی نرم افزار به صورت Form
2.ایجاد لیستی از گیت ها جهت انتخاب به صورت Check Box
3.ورودی گیت ها 1و0 است ما میتوانیم یا به صورت text از کاربردریافت کنیم
یا به صورت True , False در یک لیست جدا گانه
به شکل انتخابی Option Button دریافت کنیم
چند مورد انتخابی خالی بایستی داشته باشیم تا گیت هایی که در مراحل بعد
به عنوان ورودی می خواهد استفاده شود درلیست ورودی ظاهر شده و
قابل استفاده باشد
4.ایجاد دکمه هایی برای خروج و کار از نوع و معرفی پروژه واجرای برنامه
5. استفاده از آرایه جهت نگه داری موارد انتخابی
6.استفاده از تابع برای سهولت برنامه نویسی وکم حجم شدن برنامه
7.استفاده از توابع موجود در زبان برنامه نویسی منظور توابع گیت هاست
8.تعیین حالات بوجود آمده برای ورودی هر گیت
9.نگه داری خروجی هرگیت زیرا ممکن است ورودی گیت بعد باشد
10.مشخص کردن ورودی ها به عنوان مثال اولی یا دومی ورودی ویا ورودی بیرونی است یا خروجی گیت قبلی
11.ایجاد ارتباط بین ترسیم کد نویسی از طریق تعریف یک کلاس کامل که تمام برنامه را شامل میشود




الگوریتم ترسیم

ایجاد صفحه داخل یک Lable
چون ما تا درجه 5 رسم می کنیم پس نیاز به تقسیم صفحه به 5 قسمت داریم
به شکل زیر داریم

دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mm
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

مقاله در مورد کنترل اتوماتیک دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد کنترل اتوماتیک کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد کنترل اتوماتیک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد کنترل اتوماتیک :

اهمیت کنترل اتوماتیک در صنایع و زندگی روزمره عصر حاضر بر هیچکس پوشیده نیست و به جرات  می توان گفت که یکی از مهمترین بخشهای صنایع پیشرفته امروزی را سیستمهای کنترل اتوماتیک تشکیل می دهد.  کاربرد کنترل اتوماتیک موجب بالا رفتن کیفیت و کمیت تولید محصولات و همچنین ایمنی محیطهای صنعتی را بطور چشمگیری افزایش داده است.

اساسا تحت کنترل درآوردن منابع و امکانات سازمان نقش تعیین کننده ای در ارزیابی و بهبود مدیریت دارد. ارزیابی هر چه بهتر عملکرد منابع و درک تاثیر تصمیم گیری ها و شرایط بر وضعیت منابع می تواند به مدیریت کمک کند تا به تدریج نسبت به اصلاح وضعیت و اخذ تصمیمات مناسب تر اقدام نماید. در ساختار سنتی، کنترل از طریق بازرسی و ممیزی های دوره ای انجام می شد و در این فرآیند، وظیفه اصلی بر عهده بازرسان و ممیزات قرار داشت. وسایل و ابزار آلات تشخیص و اندازه گیری نیز در مواقع لزوم مورد استفاده قرار می گرفتند. نمونه واضحی از این گونه عملکرد را می توان در سیستم های نت سنتی مشاهده کرد که اساس آن را بازرسی و ارزیابی های دوره ای کارشناسان نت تشکیل می دهد. کارشناسان نت با مراجعه به دستگاه و انجام برخی تستها، آزمایشات و اندازه گیری ها در خصوص لزوم سرویس تصمیم گیری می کنند. بدیهی است که کنترل مداوم بازرسان بر روی کارکرد دستگاه، دقت و کیفیت سیستم کنترل را بهبود می بخشد اما از سوی دیگر هزینه های کنترل را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. کاهش کنترل نیز باعث عدم اطمینان و خسارات ناشی از خرابی های غیر منتظره و خارج شدن دستگاه از کنترل می گردد. توازن میان هزینه کنترل و خسارات خارج از کنترل بودن می تواند سطح مطلوب کنترل و بازرسی را تعیین کند. به همین لحاظ در سیستم های پیشرفته تر، ب بهره گیری از مدل های گوناگون اقدام به تعیین سطح مطلوب کنترل می گردد.

با افزایش انعطاف پذیری در فرآیندهای تولید و توسعه تکنولوژی های پیشرفته، تجهیزات چندکاره، کامل و پیچیده متعددی به صنعت عرضه شده اند که از دقت بالایی برخوردار بوده و حساسیت زیادی هم دارند. بدلیل کارایی و راندمان بالاف معمولا این تجهیزات قیمت بالایی دارند و حفظ و نگهداری آنها به عنوان سرمایه های اصلی سازمان از اولویت بالاتری برخوردار شده است. این روند در فرآیندهای صنعتی موجب گردیده است که توازن میان هزینه کنترل و خسارت ناشی از عدم کنترل به سمت سطح بالاتری از کنترل به هم بخورد. به همین لحاظ بحث کنترل اتوماتیک فرآیندها و تجهیزات مورد توجه بیشتری قرار گرفت و موضوعاتی همچون نظارت بر وضعیت رونق یافت. در سشیستم های نت گرایش به سمتی جهت گرفت که وضعیت تجهیزات بطور مداوم تحت بازرسی و نظارت قرار گیرند و به محض خارج شدن دستگاه از شرایط کارکرد استاندارد، اقدام به انجام اصلاحات بر روی آن گردد.

نظارت بر وضعیت از مدتها قبل در صنایع پیوسته همچون پتروشیمی، نفت و داروسازی مورد استفاده قرار گرفته است اما امروزه دامنه آن بر گستره کلیه صنایع پیشرفته پهن شده است. اساس این تکنولوژی را در ساختار کنترل اتوماتیک تشکیل می دهد. در کنترل اتوماتیک تلاش می شود تا یک یا چند پارامتر از یک پدیده مورد سنجش، ارزیابی و نهایتا اصلاح قرر گیرد. به عنوان مثال، میزان فشار در یک مخزن می تواند پارامتر تحت کنترل باشد. در طول زمان و با وارد و خارج شدن سیال به/از مخزن، میزان فشار آن تغییر می کند. با قرار دادن یک فشار سنج در داخل مخزن و اتصال آن به یک تحلیل گر می توان نتایج اندازه گیری را به یک برنامه کامپیوتری ارسال کرد و با کنترل میزان فشار، در صورت لزوم دستور توقف ورود سیال و یا باز کردن دریچه های خروجی برای به تعدال رساندن فشار را صادر کرد. این فرآیند نمونه ای از کنترل اتوماتیک را بیان می کند. بطور کلی هر سیستم کنترل اتوماتیک از چها رجز تشکیل شده است :
1-     حسگر
2-     تحلیل گر
3-     تحریک کننده
4-     موتور

هر یک از این اجزا وظیفه تعریف شده ای در ساختار سیستم کنترل بر عهده دارند. حس گرها موظف هستند که شرایط پارامترهای مربوط به پدیده را جمع آوی و به صورت قابل پردازش در اختیار تحلیل گر قرار دهند. معمولا مقادیر جمع آوری شده توسط حسگرها به صورت دیجیتال تبدیل می گردند تا با ورود به کامپیوتر یا پردازشگرها به سهولت قابل ارزیابی باشند. حسگرها در حقیقت وسیله اندازه گیری، سنجش و تشخیص هستند و امکاناتی بیش از حواس پنج گانه انسان یعنی بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه را حاصل می کنند. تا کنون انواع بسیار زیادی از حسگرها ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته اند که از آن جمله می توان به حسگرهای نوری، لیزری، بینایی، شیمیایی، گازی، بویایی، فوق صوت، لرزش سنج، فشارسنج، نیروسنج، الکتریکی، حرارتی، رطوبتی، صوتی، شتاب سنج و ارفاع سنج اشاره کرد.

هر یک از این حسگرها قادر هستند که نوع خاصی از پارامترها را اندازه گیری کنند. برای اندازه گیری یک پدیده با توجه به شرایط خاص ممکن است که از حسگرهای مستقیم و یا حسگرهایی که به صورت غیرمستقیم قادر به اندازه گیری هستند استفاده کرد. بعنوان مثال برای اندازه گیری حجم آب موجود در یک مخزن می توان از حسگرهای ارتفاع سنج،نیرو سنج و یا حسگرهای فوق صوت ( برای اندازه گیری غیر مستقیم) استفاده کرد. این حسگرها ب جمع آوری اطلاعات از یک یا چند پارامتر پدیده آنها را به صورت دیجیتال تبدیل نموده و برای تحلیلگر ارسال می کنند. این اطلاعات از طریق یک شبکه برای تحلیلگر ارسال می شوند تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. شبکه ای که برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد کاملا بستگی به شرایط و نوع کنترل دارد. در کنترل ها حساس و در لحظه می بایست سرعت انتقال بسیار سریع باشد و این موضوع شبکه های خاص خود را طلب می کند. در کنترل هایی که حساسیت کمتری دارند و زمان بیشتری برای پاسخگویی وجود دارد نیز می توان از شبکه های متناسب استفاده نمود. به هر صورت شبکه محلی، شبکه گسترده و شبکه کنترل با توجه به خصوصیات کنترل مورد نظر می توانند مورد استفاده قرار گیرند. بر این اساس می توان شبکه های کنترل از راه دور را نیز بنا کرد.

تحلیلگر سیستم کنترل برایافت اطلاعات از حسگرها اقدام به پردازش و ارائه خروجی می نماید. حلیلگر می تواند پردازشگر یا کامپیوتر باشد که از طریق برنامه نرم افزاری خود به ارزیابی اطلاعات حاصل از حسگرها می پردازد. در صورت بالا بودن حجم پردازش ها ممکن است که یک شبکه کامپیوتری وظیفه پردازش را بر عهده داشته باشد. برنامه نرم افزاری تحلیل گر می تواند پردازش های عمیقی را برعهده داشته باشد و یا صرفا با پردازش های ساده، اقدام به نمایش اطلاعات بر روی نمایشگر نماید. اگر چنانچه تحلیل گر تنها نتایج را بر روی نمایشگر در معرض دید اپراتور قرار دهد و به صورت اتوماتیک هیچ اقدام اصلاحی بر روی پدیده انجام ندهد آنگاه شبکه کنترل را حلقه باز می نامند. این شبکه به صورت شماتیک در شکل زیر نشان داده شده است.

این شبکه، سطح پایین تری از کنترل است که برای اقدامات اصلاحی نیاز به حضور اپراتور و کنترل مستمر نتایج توسط نیروی انسنی دارد. سطح بالاتر کنترل را شبکه حلقه کنترل بسته تشکیل می دهد. در این شبکه، پردازش ها ی پیچیده تری در تحلیل گر انجام می شوند و پاسخ های اصلاحی مناسب تولید می گردند. برای انجام اصلاحات لازم است که بصورت مکانیکی و یا الکترونیکی تغییراتی در تنظیمات ایجاد شوند. دستور اجرای اصلاحات و راه اندازی موتورها از سوی تحریک کننده در شبکه کنترل صادر می شود. در حقیقت تحریک کننده قدرت لازم برای راه اندازی موتورهای مناسب جهت انجام اصلاحات را تامین می کند. در نهایت، موتورها وظیفه جا به جایی ها و انجام تنظیمات را بر عهده دارند.

اگر چنانچه تنظیمات بصورت الکترونیکی امکان پذیر باشد، که انجام آنها ساده تر است اما تنظیمات و تغییرات مکانیکی به کمک موتورها به اجرا در می آیند. بطور کلی عناصر مکانیکی، الکترونیکی، پنوماتیک و هیدرولیک با دریافت دستور از تحریک کننده، تغییرات را انجام می دهند. این اجزا مانند روبات عمل می کنند و با دستور کنترل کننده، عملیات مشخصی را اجرا می کنند. در حقیقت روباتها ترکیبی از اهرم ها، جهت دهنده ها، موتورها و کنترل کننده ها هستند و با دریافت اطلاعات، اعمال تعریف شده را به اجرا در می آورند. نمای یک حلقه کنترل بسته در شکل زیر نشان داده شده است.

 محیط مجازی
در تکمیل سیستم های کنترل کامپیوتری که پس از تولید اطلاعات در پدیده کار خود را آغاز می نمودند و تدریجا عملات اصلاحی را به اجرا در می آورند، این هم احساس قوت گرفت که بتوان با استفاده از شبیه سازی بسیاری از حقایق را پیش از وقوع کشف کرد و از رخداد وقایع نامطلوب جلوگیری نمود. با استفاده از محیط شبیه سازی شده می توان ضمن صرف هزینه های به مراتب کمتر از محیط واقعی، اطلاعات مورد نیاز را کسب کرد. براساس این دیدگاه، فلسفه ایجاد محیط مجازی شکل گرفت. نسل های اولیه و ساده این محیط کاملا با محیط های شبیه سازی سنتی مطابقت دارند. مثال شفافی از آن، محیط های شبیه سازی تصادفات خودروهاست که در آن تصادف خودرو با سرعت های مختلف و در شرایط گوناگون شبیه سازی می شود و نتایج حاصل از تصادف بر روی کامپیوتر مشاهده و ثبت می گردد.

 بر خی بر این اعتقاد هستند که محیط مجازی صرفا شامل واسط های کامپیوتری بهتری نسبت به برنامه های قدیمی نت است. گروهی دیگر اعتقاد ارند که در این محیط دسترسی به اطلاعات ساده تر و بهتر است و برخی آن را نمایش و تفسیر بهتر مجموعه ای از داده ها به صورت گرافیکی می دانند. عده ای نیز اعتقاد دارند که هر محیط غیر واقعی که الگویی از واقعیت را ارائه کند نیز یک محیط مجازی است و حتی تئاتر هم یک محیط مجازی است..

در نهایت آنچه که مشخص است این که محیط مجازی در واقع یک محیط شبیه سازی شده از واقعیت است که سعی دارد با استفاه از تکنولوژی های پیشرفته، حس نزدیکی از واقعیت را برای کاربر ایجاد نماید.

 براساس آنچه ذکر شد، وین وی ژگی های محیط مجازی را به صورت زیر عنوان می کند:
1-     در این محیط، بانک اطلاعات کامپیوتری وجود دارد.
2-     امکان تبادلات و کنترل های متعددی را به کاربر می دهد و نسبت به بسیاری از فعالیت های کاربر واکنش نشان می دهد.
3-   کاربران، بخشی از زمان خود را صرف محاوره با محیط مجازی از طریق استفاده از وسایل ورودی مانند تکان دادن اعضا، صحبت و جابه جا کردن وسایل می کنند.
4-   این محیط حسی از حقیقت را ایجاد می کند یعنی کاربران چنین احساس می کنند که واقعا در محیط حقیقی هستند در صورتیکه در محیط شبیه سازی شده قرار دارند.

نت مجازی
 نت مجازی با هدف مقایسه رفتار تجهیزات مجازی و تجهیزات در دنیای واقعی طراحی شده است و در این راستا از وسایل سمعی و بصری، وسایل حس ساز و حسگرهای از راه دور استفاده می شود. نمونه ای از ساختار پیشنهادی برای این سیستم در دانشکده مهندسی ابزار دقیق دانشگاه توکیو در ژاپن ایجاد شده است که شامل یک سیستم مدلسازی جامد برای ایجاد مدل های هندسی تجهیزات و یک نرم افزار شبیه سازی برای مطالعه رفتار متحرک و پویای قطعات مونتاژی می باشد. یکی از راه های تولید یک شی مجازی این است که مجموعه ای از تصاویر جمع آوری شده از طریق یک دوربین عکسبرداری دیجیتال پردازش شوند و بدین ترتیب یک مدل سه بعدی از شی مورد نظر ایجاد گردد. هر دو نوع مدل اشاره شده را می توان در یک دنیای مجازی گنجاند و برای این منظور می توان از یک جعبه ابزار نرم افزار واقعیت مجازی استفاده کرد. اشیا مجازی را می توان با وسایل حس ساز دارای 6 درجه آزادی و یا به کمک یک دستکش که در تماس با قطعات می لرزد لمس کرد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mm
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

مقاله کرم خوردگی دندان دارای 68 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کرم خوردگی دندان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کرم خوردگی دندان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کرم خوردگی دندان :

کرم خوردگی دندان

یکی از عوارض و مشکلات بشر امروز کرم خوردگی دندان است که روز به روز زیادتر شده دندان را فاسد و پوسیده نموده تولید درد شدید می‌نماید که گاهی با ورم لثه و آبسه دردناک توأم است.
دندان عضو حساسی است که در اثر عدم توجه و مراعات نکردن اصول بهداشت ممکن است ایجاد ناراحتی و درد شدید کرده باعث زشتی صورت و ضعف بینایی و عوارض ریوی و قلبی و ضعف شدید اعصاب شود کبد و کلیه‌ها را خراب کرده و در دستگاه گوارش تولید اختلال نماید و گاهی ممکن است تولید سردرد شدید و عوارض رماتیسمی کند بطوری که پزشکان را در تشخیص علت بیماری دچار اشتباه و سردرگمی نماید. یکی از علل پوسیدگی و کرم خوردگی دندان ماندن ذرات غذا مخصوصاَ غذاهای شیرین و گوشتی در لابه‌لای دندان است و این

ذرات در اثر ماندن و گندیدن تولید عفونت می‌نماید و این عفونت باعث فساد لثه و دندانها می‌شود. علت دیگر پوسیدگی و کرم خوردگی دندانها سستی و از بین رفتن مینای آنهاست که از فلز فلوئور ترکیب شده است فلوئور در معادن به مقدار زیاد و در آب به مقدار کمی وجود دارد در قدیم املاح آن در بعضی از آب قناتها از جمله قنات دانشگاه تهران و قنات مقصود بیک در تجریش زیاد بود ولی با لوله‌کشی آب تهران مقدار آن بسیار کم شده که این امر موجب شده تا روزبه‌روز پوسیدگی دندان در این شهر زیاد شود در بعضی از کشورها برای پیشگیری از کرم‌خوردگی دندان مقدار کمی از املاح این شبه فلز را به آب آشامیدنی اضافه می‌نمایند خوشبختانه در آب آشامیدنی بعضی از شهرها و دهات ایران از این املاح به مقدار کافی وجود دارد که از آن جمله می‌توان شهر اردبیل و دهات شاهسون نشین را نام برد.

مینای دندان از شبه فلز فلوئور تشکیل شده و کمی و زیادی این شبه فلز است که دوام آن را کم و زیاد می‌نماید زیادی شبه فلز فلوئور دندان را زرد و طلایی می‌نماید و اگر شنیده باشید بعضی از حیوانات دارای دندان طلایی هستند و یا دندان جلوی شخصی طلایی رنگ است اثر این شبه فلز است بنابراین استحکام آن با رنگ دندان اثر معکوس دارد یعنی دندانهای سفید کم دوام‌تر از دندانهای زرد است.

اثر چای و دخانیات در دندان
چای مخصوصاَ چای جوشیده دارای کمی فلوئور می‌باشد و کسانی که چای پررنگ و غلیظ می‌خورند دارای دندانهای زرد بوده و کمتر به پوسیدگی دندان مبتلا می‌شوند و برعکس معتادان به کشیدن دخانیات دندانهایشان در اثر نیکوتین توتون زرد می‌شود دارای لثه‌های خراب و مریض بوده و زودتر از اشخاص غیر معتاد به درد دندان مبتلا شده و آنرا از دست خواهند داد. مبتلایان به ضعف کلیه که املاح بدن خود را کمتر از دست می‌دهند فلوئور بدن خود را کمتر خارج کرده و دندانهایشان دیرتر کرم می‌خورد روی همین اصل دارو سازان و دندان‌پزشکان افزودن این شبه فلز را به آب و یا نمک توصیه می‌نمایند. کارخانجات سازنده خمیر دندان نیز از این اصل استفاده کرده خمیر دندانهایی فلوئوردار ساخته و به بازار فرستاده‌اند که تأثیر زیادی ندارد و حتی برای اینکه این شبه فلز بهتر جذب دندان شود مسواکهای برقی را بکار برده‌اند که زیاد مفید نبوده و تنها را استفاده خوردن املاح به مقدار خیلی کم از راه آب و غذا است.

دندان‌شویه‌ها (سنون‌ها)
دارو سازان سنتی قدیم ایران نخستین دانشمندانی بودند که در فکر بهداشت دندان افتاده و نسخه‌هایی جهت حفظ آن اختراع کرده و به نام سنون ساخته و در اختیار بیماران قرار داده‌اند.

سنون چیست؟
در زبان عربی به دندان سن و به داروهای مفید برای آن سنون می‌گویند و آنها
شامل دندان‌شویه‌ها، خمیرهای دندان و گرد دندان می‌باشد و در اینجا از سنونهایی صحبت می‌کنیم که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مفید می‌باشند و داروی اصلی این مقصود ترکیباتی است که دارای شبه فلز فلوئور باشند. داروسازان و دندان‌پزشکان قدیم ایران با اینکه از وجود این شبه فلز آگاهی نداشتن با وجود این از راه تجربه برای این کار از ترکیباتی استفاده کرده و تجویز نموده‌اند که دارای مقدار فلوئور طبیعی می‌باشند. این شبه فلز در طبیعت علاوه بر معادن به مقدار کافی در آب دریا و ترکیبات بدن حیوانات دریایی وجود دارد

مخصوصاَ در استخوان ماهی‌ها و جلد صدفهای دریایی و فرآورده‌هایی که از دریا به دست می‌آید که یکی از مهمترین آنها کف دریا است و آن صدف موجود در بدن جانوری دریایی به نام ماهی مرکب است که از دسته نرم‌تنان می‌باشد. صدف این جانور برخلاف سایر نرم‌تنان دیگر که خارج بدن آنها می‌پوشاند نیست بلکه به صورت تیغه کم و بیش پهن و ضخیم بوده و در پشت حیوان در زیر جلد قرار دارد و پس از مرگ جانور به صورت جسم سخت و بادوامی می‌ماند و چون به علت داشتن خلل و فرج زیاد از آب سبک‌تر است در روی آب دریا شناور شده و

با کمک امواج دریا به سوی ساحل روانه ‌می‌گردد ساکنان کنار دریا آنها را جمع‌آوری کرده و به نام کف دریا به فروش می‌رسانند این صدف دارای املاح زیاد دریایی از جمله فلوئور می‌باشد که به علت طبیعی بودن قابل جذب بدن انسان بوده و مینای دندانها را محکم و با دوام می‌نماید. کف دریا به‌آسانی نرم می‌شود و چون روی آن مایعات ترش مثل سرکه و آبلیمو بریزند ایجاد جوشش کرده و املاح آن حل شده و قابل استفاده و جذب می‌شوند این گرد برای جلوگیری از کرم‌خوردگی دندان و سخت شدن مینای آن فوق‌العاده مؤثر است.

سرطان
سلولهای سرطانی 50 درصد اکسیژن در دسترس را استفاده می‌کنند و بقیه را محصولات متابولیکی به دست می‌آورند حدود 35درصد از اکسیژن باقیمانده در تشکیل لاکفات دخالت می‌کند.

ریبوزوم:
تعداد ریبوزوم‌های آزاد سلولهای سرطانی بیشتر است. تولید پروتئین‌ها آهنگ سریعتری پیدا کرده زیرا راه‌های آنابولیکی سلول خالی‌تر شد و نسبت رشد نیز افزایش می‌یابد.
ترشح آمزیمی سلولها کاهش یافته و فقط ساخت و پروتئین‌های دوران جنینی روند عادی خود را طی می‌کند.

شبکه آنوپلاسمی
چنین به نظر می‌رسد که غشاهای مختلف در سلول متحمل تغییراتی می‌شوند که خود باعث ایحاد بدخیمی در سلول می‌گردد.

هسته:
توزیع کروموزومی در داخل هسته ممکن است طیبعی باشد. احتمال جهش‌های متعدد وجود دارد. این تغییرات خود در روی قدرت تکثیر سلولی تأثیر می‌گذارد. هسته از حد طبیعی بزرگتر بوده، فضاهای زیادی را اشغال کرده و اشکال غیر‌طبیعی دارد. در فعالیت تولید سلول افزایش می‌یابد. در بسیاری از مواقع تغییرات کروموزومی دیرتر و در هنگام شکل‌گیری یک تومور ظاهر می‌گردد.

تقسیم سلولی:
سلولهای سرطانی در مقایسه با سلولهای طبیعی از طول عمر بیشتری برخوردار‌اند. سلولهای طبیعی به دنبال انجام عمل ریپلیکاسیون و باقیماندن طولانی در مرحله GO پیر می‌شوند. و در نهایت می‌میرند اما سلولهای سرطانی بدون اینکه پیر شوند به عمل ریپلیکاسیون اداامه داده و اصلاَ وارد مرحله GO نمی‌شوند. عمل اصلی سلولهای سرطانی ریپلیکاسیون است. معمولاَ سلولهای سرطنی سریع‌تر وارد سیکل تقسیم سلولی می‌شوند. اما تقسیم آنها با سلولهای طبیعی تفاوتهایی دارد. تفاوت در این جاست که فقط 50 درصد باقیمانده به ریپلیکاسیون ادامه می‌دهند.( در مقایسه با 10 درصد از سلولهای نرمال). تعداد زیادی از سلولهای بدخیم در مرحلهG1 و G2بول می‌شود. اینها همان دسته‌ای از سلولها هستند که به مرحله استراحت وارد می‌شوند و کمتر تحت تأثیر رادیوتراپی و شیمی‌تراپی قرار می‌گیرند.

متاساز
از خصوصیات مهم سلولهای نئوپلاستیک، قدرت آنها در گسترش به نقاط دوردست است که به این حالت متاساز می‌شود. سرطانهای گوناگون در انسان نه فقط از نظر تمایل به متاساز بلکه از نظر جایگاه متاساز نیز متفاوت‌اند. یکی از عوامل مؤثر در ایجاد متاساز عبارت است از: کم بودن چسبندگی سلولهای توموری به یکدیگر ک بهعلت کاهش ایجاد سموزم در بین سلولها و نیز فقدان بعضی پروتئینها در سطح سلولهای توموری و بدخیم است. بعلاوه سلولهای توموری دارای تحرک موضعی زیادتری بوده است و آنها هم شاید به علت بیشتر بودن پروتئین‌های قابل انقباض در این سلولهاست. به این دو دلیل سلولهای سرطانی از توده اولیه به علت کاهش یا کم‌بودن چسبندگی و به دلیل تحرک موضعی بیشتر جدا می‌گردند و به سوی خون یا لنف در ناژ می‌گردند. انتقال سرطانها ممکن است از طریق استرومای همبندی احشاء، عروق لنفاوی، حفرات و مجاری بین فضاهای مغری نخاعی صورت گیرد.

رشد سلولی:
همانطور که می‌دانیم واحدهای تکشکیل دهنده بدن انسن سلول نامیده می‌شود. رشد موجود ز نده با لقاح و ایجاد سلول تخم آغاز شده و افزایش در اندازه سلول از طریق تقسیم سلولی خاص حاصل می‌شود. این خود گویای رشد و ترمیم و جایگزینی سلولی نیز هست.

غشاء سلول:
در غشاء سلول سرطان تغییرات متعدد و گوناگونی به وقوع می‌پیوندد کاهش یافتن پدیده بازداری یکی از مهمترین آنها است. در هنگام لمس سلولهای مجاور سرطانی، متحرک هستند. ارتباط یک سلول با سلولهای دیگر بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌بابد. در میزان اتصالات زوزنه‌ای و اتصالات محکم کاهشی به چشم می‌خورد. اگر چه سلول سرطانی خود مختار شده است، اما همچنان ارتباط فیزکی خود را باسلولهای دیگر حفظ می‌کند. غشاء سلول سرطانی دارای بار منفی در سطح خود است که بنظر می‌رسد باعث راندن سلولهای دیگر گردد. انتی‌ژنهای غشاء سلول در حالت آماده‌باش به سر می‌برند. بنابراین ارتباط خود را با بقیه بدن قطع می‌کنند. بعضی از فاکتورهای رشد در سلول‌های سرطانی یافت شده‌اند که سبب چسبندگی سریع آنها گشته و این امر خود باعث تحریک گیرنده‌ها و آماده‌باش آنها می‌گردد و این اعتقاد وجود دارد که سرطان را می‌توان بیماری غشاء نامید زیرا کنترلی روی تغییرات غشائی وجود ندارد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mm
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

مقاله در مورد بیماری آلزایمر دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بیماری آلزایمر کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بیماری آلزایمر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بیماری آلزایمر :

آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز می شود و کم کم تا آنجا پیش می رود که فرد حتى راه بازگشت به خانه را فراموش می کند.

در سال 1906 میلادى آلویس آلزایمر پزشک آلمانى پس از 20 سال تحقیق توانست تعریفى علمى از این بیمارى ارائه دهد. این بیمارى براى قدردانى از یک عمرتحقیق آلویس آلزایمر،«آلزایمر» نامیده شده است. آلزایمر که به بیمارى پیرى معروف است در واقع چیزى بیشتر از یک فراموشى ساده است.

بیمارى آلزایمر در واقع مشکلى مغزى است. مغز ما از میلیون ها سلول عصبى تشکیل شده است. هر دسته از این سلول هاى عصبى با هم تشکیل یک بخش را می دهند و هر بخش عهده دار یک مسؤلیت است. به عنوان مثال بخش بینایى که در ناحیه پشت سرى قرار گرفته، مسئول بررسى اطلاعاتى است که از چشم ها آمده است. بدین ترتیب ما تشخیص می دهیم که چه دیده ایم.

این سلول هاى عصبى براى بررسى و انتقال اطلاعات با یکدیگر و با بخش هاى دیگر در ارتباطند. این ارتباط به صورت جریان الکتریکى کوچکى است که از یک سلول به سلول بعدى انتقال پیدا می کند. اما چون این سلول ها به یکدیگر نچسبیده اند، بین آنها یک فضاى خالى کوچک وجود دارد.
این فضاى خالى کوچک توسط یک ماده شیمیایى مخصوص پر می ‌شود که انتقال جریان الکتریکى بین سلول ها را سریعتر و آسانتر می کند. این ماده شیمیایى مخصوص که “سروتونین” نام دارد، توسط خود مغز ترشح می شود.

با بالا رفتن سن و پیر شدن سلول ها، ترشح این ماده شیمیایى یا سروتونین کاهش می یابد، بدین ترتیب ارتباط بین سلولى و انتقال اطلاعات دچار مشکل می شود.
این مشکل بیشتر از همه در بخش حافظه و خاطرات خود را نشان می دهد. خاطره ها ترکیبى هستند از یادآورى دیده ها و شنیده ها و احساسات که براى یاداورى آن ها مغز نیاز به برقرارى یک ارتباط پیچیده سلولى بین همه بخش ها دارد. به همین علت با بالا رفتن سن و کم شدن ترشح سروتونین در مغز، خاطره ها کمرنگ یا فراموش می شوند.

در بیمارى آلزایمر ترشح سروتونین به شدت کاهش می یابد. اما این مسئله همیشه به علت پیر شدن سلول ها نیست. سکته مغزى که باعث از دست رفتن بخشى از سلول هاى مغز می شود یا شوک عاطفى پس از دست دادن عزیزى می توانند خطر ابتلا به آلزایمر افزایش دهند.
آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز می شود و کم کم تا آنجا پیش می رود که فرد حتى راه بازگشت به خانه را فراموش می کند. بیمارى آلزایمر متاسفانه درمانى ندارد اما می توان از پیشرفت آن جلوگیرى کرد.

داشتن زندگی هاى فعال، شرکت در برنامه هاى جمعى، گوش کردن به اخبار و از همه مهم تر یاد گرفتن یک چیز جدید مثل یک زبان جدید، مغز را فعال نگاه می دارد. براى تقویت حافظه نیاز به داروى خارجى و گران قیمت نیست.
مصرف خشکبار به خصوص فندق به تقویت حافظه کمک می کند. فندق داراى پیش ماده سروتونین است. مصرف فندق باعث افزایش ترشح این ماده شیمیایى مخصوص در مغز می شود.

تحقیقات اخیر محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد بیماری آلزایمر یک بیماری ژنتیکی است.به نقل از مجله علمی جنرال فیزیک، محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با انجام آزمایش بر روی 1200 مورد دو قلو اعلام کردند که 71 درصد از موارد ابتلا به بیماری آلزایمر به دلایل ژنتیکی صورت می‌گیرد.تحقیقات محققان نشان داد، بیماری آلزایمر به 2 روش بروز می‌کند، اول به دلایل ژنتیکی و بعد عوامل محیطی.

تحقیقات بعدی نشان داد که عوامل ژنتیکی از اهمیت بیشتری نسبت به عوامل محیطی برخوردار هستند.
به گفته محققان بروز بیماری آلزایمر تا 71درصد به دلایل ژنتیکی و 21درصد به دلایل محیطی انجام می‌شود.
تحقیقات قبلی نیز ثابت کرده‌اند که وقوع بیماری آلزایمر تا 95درصد بعد از 60سالگی رخ می‌دهد.
علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم،

گوشه گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. مرگ پس از 5 تا 10 سال از بروز علائم اتفاق می‌افتد، اما بیماری حدود 20 سال قبل از ظهور علائم آغاز شده است. این بیماری با از دست رفتن سیناپس ‌های نورون ‌ها در برخی مناطق مغز، نکروزه شدن سلول‌های مغز در مناطق مختلف سیستم عصبی، ایجاد ساختارهای پروتئینی کروی شکلی بنام پلاک‌های

پیری (SP) در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشت‌های بنام NFT در جسم سلولی نورون‌ها، مشخص می‌شود.
پروتئنهای آمیلوئیدی
در بیماری آلزایمر ساختارهای پروتئینی کروی شکلی در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته‌ای در جسم سلولی نورون‌ها، تشکیل می‌شود. این ساختارهای پروتئینی که به آنها اجسام آمیلوئیدی گفته می‌شود، در اثر برخی تغیرات درپروتئوم سلول‌های عصبی وبهم خوردن تعادل و تغییر در میزان و یا ساختار پروتئین‌های پرسینیلین، آپولیپوپروتئینE، سینوکلئین، و پپتید آمیلوئیدبتا، ایجاد می‌شود. یکی از مهمترین پروتئین‌هایی که در ایجاد آلزایمر نقش دارد، پروتئین پیش ساز آمیلوئید (APP ) نام دارد، این پروتئین در سلول‌های دستگاه عصبی

بیان می‌شود و در اتصال سلول‌ها بهم، تماس سلول‌ها و اتصال به ماتریکس خارج سلولی و اسکلت سلولی نقش دارد. پروتئین APP بوسیله سه نوع آنزیم پروتئولیتیک پردازش می‌شود. آنزیم‌های آلفا، بتا و گاما- سکرتاز، به ترتیب پروتئین APP را در اسیدهای آمینه 678، 671 و

711برش می‌دهند. با اثر آنزیم‌های گاما و بتا سکرتاز بر پروتئین APP، به ترتیب، پپتیدهایی بنام آمیلوئیدبتا40 (دارای 40 اسید آمینه)وآمیلوئیدبتا42 (دارای 42 اسیدآمینه)ایجاد می‌شوند. در حالت عادی مقدار این قطعات در سلول‌ها کم است و به سرعت تجزیه می‌شود اما اگر در پروتئوم سلول‌های عصبی این تعادل برهم بخورد و مقدار این قطعات افزایش یابد، ساختارهای پروتئینی

کروی و درنتیجه آلزایمر ایجاد می‌شود. در بیماران مبتلا بهسندروم داون ( تریزومی 21) میزان بیان پروتئین APP افزایش می‌یابد و علائمی شبیه آلزایمر مشاهده می‌شود که می‌تواند به علت افزایش مقدار پپتید آمیلوئید بتا42 باشد زیرا ژن پروتئین APP بر روی کروموزوم 21 قرار دارد.
دانشمندان توانسته اند پروتئینی بدست آورند که به باور آنها شروع بیماری آلزایمر را سرکوب می کند

.این یافته توسط یک گروه تحقیق بین المللی با هدایت دانشگاه تورونتو اعلام شده است.
را کشف کرده اند که تولید یک ماده سمی در مغز به نام TMP21 محققان پروتئینی به نام
بتا – آمیلویید را سرکوب می کند.بتا آمیلویید ماده ی اسرارآمیز و مهمی است که باعث تخریب سلول های

مغزی در بیماران آلزایمری می گردد.تخریب سلولهای مغزی به تدریج با اختلال حافظه،نغییرات رفتاری و مجموعه ی علایمی آشکار می شود که نشانگان دمانس از آنها تشکیل شده است.
نکته جالب در این تحقیق آن است که پروتیین یاد شده فاقد تاثیر منفی بر سایر فعالیت های سلولی است و تنها بر روی عامل مخرب بیماری آلزایمر موثر است
دید کلی

بیماری آلزایمر 2 تا 5 درصد اشخاص مسن را دربر می‌گیرد و گاهی هم بر اشخاص جوانتر حمله می‌کند. به نظر می‌رسد که بیماری آلزایمر در اثر فاسد شدن سلولهای منطقه هیپو کامپ که

معمولا مقدار زیادی استیل کولین تولید می‌کنند بوجود می‌آید. سلولهای مغزی یا نرونهایی که آسیب دیده‌اند پلاکهایی جمع می‌کنند و به تعداد زیادی می‌میرند. منطقه آسیب دیده مغز و استیل کولین در تشکیل خاطرات جدید وارد عمل می‌شوند به همین دلیل یکی از نشانه‌های اصلی بیماری آلزایمر عدم توانایی در تحکیم یک یادگیری تازه (مثل یادآوری آدرس تازه) و دشواری در جهت‌یابی است. اما خاطرات رویدادهای دور معمولا کمتر آسیب می‌بینند.
علت بیماری
تقریبا 10 درصد افراد بالای 60 سال ، زوال عقل دارند و حدود نیمی عقل دارند از آنها مبتلا به آلزایمر می‌باشند. آلزایمر نوعی بیماری ناهمگن از نظر ژنتیکی است که در تمام نژادها دیده

می‌شود. 5 درصد بیماران دچار بیماری خانوادگی با تظاهر زود هنگام ، 15 – 25 درصد دچار بیماری خانوادگی با تظاهر دیررس ، 75 درصد مبتلا به بیماری تک گیر می‌باشند. 10 درصد موارد آلزایمر خانوادگی ، توارث اتوزومی غالب و بقیه چند عاملی را نشان می‌دهند.مهمترین یافته‌های شناختی بیماری آلزایمر ، رسوب دو پروتئین رشته‌ای پپتید بتاآمیلویید تاو در مغز می‌باشند. پپتید بتاآمیلویید که

می‌آید، در پلاکهای آمیلویید یا پیری در فضای خارج سلولی مخ مبتلایان به آلزایمر یافت می‌شود. پلاکهای آمیلویید ، حاوی پروتئینهای دیگر علاوه بر بتاآمیلویید می‌باشند. از جمله آپولیپو پروتئین E که این هم توسط نوعی ژن مستعد کننده به آلزایمر (APOE) رمز گردانی می‌شود.اشکال هیپر فسفریله پروتئین تاو (Tau) ، کلافهای نورو فیبریلاری را تشکیل می‌دهند که برخلاف پلاکهای

آمیلویید در داخل نورونهای آلزایمر یافت می‌شوند. تاو یک پروتئین مرتبط با میکرو توبولهاست که بطور وافری در نورونهای مغز بروز می‌یابد. این پروتئین ، تجمع و پایداری میکروتوبولها را که بر اثر فسفوریلاسیون کاهش می‌یابد، تقویت می‌کند. تشکیل کلافه‌های و نورو فیبریلازی تاو ظاهرا یکی از علل استحاله نورونی در بیماری آلزایمر است.
علائم بیماری
در اکثر موارد ، بیماری آلزایمر در اشخاص مسن و در فاصله زمانی 8 تا 20 سال به تدریج رشد می‌کند. قربانی این بیماری ، ابتدا افت حافظه پیدا می‌کند و اغلب گم شدن حتی در خانه خود بیمار نیز پیش می‌آید. به مرور زمان ، بیمار جهت‌یابی خود را به شدت از دست می‌دهد، اشخاص و حتی اعضای خانواده خود را نمی‌شناسد، هیجانهای کودکانه نشان می‌دهد و از عهده نظافت خود و لباس پوشیدن بر نمی‌آید.

پیشگیری مقدم بر درمان

سالمندانی که از بیماری آلزایمر یا از اختلالهای حافظه‌ای سبک رنج می‌برند، می‌توانند عادات خود را انطباق دهند. همه ما ، پیر و جوان می‌توانیم یک دفترچه یادداشت و یک مداد در جیب خود یا در کنار تلفن داشته باشیم و پیامهای خود را خیلی راحت در آن بنویسیم. ما حتی می‌توانیم یک تقویم به همراه داشته باشیم و رویدادهای پیش‌بینی شده ، حتی کارهای روزمره را در آن بنویسیم.اشخاصی که از افت حافظه رنج می‌برند، می‌توانند روی روزهایی که سپری م

ی‌شود خط بکشند. می‌توانند از داروهایی استفاده کنند که مقدار آنها برای هر روز از هفته و ماه مشخص شده است. برقراری نظم روزانه و کمک گرفتن از وسایل کمک حافظه بسیاری از سالمندانی را که توانایی تشکیل خاطرات تازه را ندارند از دشواریهای حاد نجات دهد.
درمان‌
• اگر یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ دچار این‌ بیماری‌ است‌، حالت‌ خصومت‌ آنها را به‌ خود نگیرید. محیط‌ خانه‌ را طوری‌ تغییر دهید که‌ فرد بیمار دچار آسیب‌ بدنی‌ نشود.

• اگر مراقبت‌ از یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ که‌ دچار این‌ بیماری‌ است‌ را به‌ عهده‌ دارید، از دیگران‌ درخواست‌ کمک‌ کنید تا بتوانید به‌ خود استراحت‌ دهید. از اینکه‌ نیاز به‌ استراحت‌ و فراغت‌ دارید احساس‌ گناه‌ نکنید حتی‌ اگر بیمار از این‌ مسأله‌ احساس‌ رضایت‌ نداشته‌ باشد.

• اگر گروه‌ حمایتی‌ برای‌ خانواده‌ بیماران‌ آلزایمر وجود دارد به‌ آن‌ بپیوندید و اگر وجود ندارد به‌ ایجاد آن‌ اهتمام‌ ورزید.

• افراد مراقبت‌کننده‌ از بیمار می‌توانند برخی‌ از مشکلات‌ بیمار را با اجرای‌ بعضی‌ کارها کاهش‌ دهند. مانند تکرار ، برای‌ بیمارانی‌ که‌ مشکلی‌ در حافظه‌ دارند شاید یادآوری‌ مکرر کمک‌کننده‌ باشد. و اطمینان‌دهی‌ که یک‌ گفتگوی‌ صمیمانه‌ مختصر و در عین‌ حال‌ قوی‌ می‌تواند بیمار مضطرب‌ یا آشفته‌ را آرام‌ کند. و منحرف‌ کردن‌ ذهن‌ بیمار ، که قدم‌ زدن‌ با بیمار می‌تواند در این‌ زمینه‌ کمک‌کننده‌ باشد.

فعالیت های فکری و بکاربردن قوه ی حافظه از بیماری الزایمر پیشگیری می کند
براساس یافته های دانشمندان دانشگاه Cleveland در Ohio افرادی که از نظر جسمی و فکری فعال هستند به مراتب کمتر از دیگران در معرض بیماری خطرناک الزایمر قرار می گیرند. در یک مطالعه بر روی 192 نفر بیمار و 358 نفر از افراد سالم این نتیجه بدست آمده که زندگی ساکت و بدون فعالیت جسمی و فکری باعث کم کاری و ناسالم ماندن مغز گردیده و در افرادی که آمادگی

مبتلاشدن به بیماری الزایمر را دارند بروز بیماری را سرعت می بخشد. این محققین عقیده دارند که مغز هم مانند اعضای دیگر بدن به ورزش و فعالیت نیاز دارد و بکارنگرفتن آن باعث از بین رفتن قدرت تفکر می شود تقویت حافظه فقط با خواندن کتاب و فکرکردن امکان پذیر نیست بلکه معاشرت با دیگران ، مسافرت ، آموختن زبانی جدید، حفظ کردن شعر، آموختن موسیقی و غیره می‌تواند در این مورد مؤثر باشد
• مصـرف‎ گـوشـت‎ ماهیهایی‎‎ مثل‎‎ قـزل آلا و مـاهــى سـاردیـن‎ بادارا بودن‎ امگاسه‎‎اسید چـرب‎ خطر ابتلا به الزایمر را کاهش‎ می‎دهند.
نتیجه‎‎ تحقیقات‎ پژوهشگران‎ دربـاره مـوشهـا موفقیت‎‎ آمیز بوده‎ است.
فقط در آمریکا چهار میلیون‎ و پانصد هـزار نفر از بیماری‎ الزایمر رنج‎ می‎برند.
• رژیم غذایی مدیترانه‌ای از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کندیک مطالعه نشان می‌دهد مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر ابتلا به آلزایمر را بطور چشمگیری کاهش می‌دهد. در این تحقیق محققان رژیم غذایی و وضعیت سلامتی 2200نفر را در مدت بیش از چهار سال بررسی کردند. طبق این مطالعه هر چه افراد بیشتر این نوع تغذیه را رعایت کنند کمتر احتمال دارد به آلزایمر مبتلا شوند.
به گفته متخصصان آلزایمر، این تحقیق شواهد دیگری در فواید تغذیه سالم در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ارایه می‌کند.

عموما از رژیم غذایی مدیترانه‌ای به عنوان تغذیه‌ای سالم یاد می‌شود.
این رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات و غلات، مقداری ماهی و مقدار بسیار کمی لبنیات و گوشت است.
“کلیو بالارد” مدیر تحقیقاتی انجمن آلزایمر انگلیس گفت: این مطالعه بزرگ شواهد دیگری در نقش تغذیه و شیوه زندگی در کاهش خطر آلزایمر ارایه می‌کند.
بالارد افزود: این مطالعه نشان می‌دهد مصرف مداوم یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را

40درصد کاهش دهد، و بیانگر اهمیت تغذیه سالم است.
وی گفت: رژیم غذایی سالم حاوی میوه و سبزیجات تازه ، کنترل مرتب فشار خون و کلسترول خون، ورزش و جلوگیری از بالا رفتن وزن همگی در کاهش خطر زوال عقل در سنین بالاتر موثرند.
• درمان آلزایمر با هورمون درمانیدرمان جایگزین با هورمون تستوسترون در مردان سالمند می‌تواند موجب بهبودی فرم خفیف آلزایمر شود. تیمی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا به تازگی دریافته‌اند هورمون جنسی تستوسترون به طور مشخصی سبب بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به آلزایمر می‌شود.

در این مطالعه بیمارانی که از هورمون درمانی استفاده کرده بودند همگی معتقد بودند میزان سلامت فیزیکی و روابط بین فردی آنها پس از مصرف تستوسترون تغییر چشمگیری کرده است.
از آنجا که فرآیند سالخوردگی در مردان با کاهش هورمون تستوسترون همراه است، پژوهشگران حدس می‌زنند فقدان این ماده می‌تواند از مهمترین دلایل بروز مشکلات دوران سالمندی باشد که از جمله آنها می‌توان به آلزایمر اشاره کرد.
• سیب، دشمن آلزایمر روشهای بسیاری پیشنهاد شده تا روند ابتلا به بیماری کاهش یابد و شاید مفید ترین و سودمند ترین این روشها، ژیم غذایی مناسب و کنترل شده برای سالمندان باشد.
عامل اصلی ایجاد آلزایمر، رادیکالهای آزاد اکسید کننده هستند که با افزایش سن بیشتر تولید می شوند.
اگر میخواهید جلو تولید آنهار ا بگیرید یا تولید آنها را به حداقل برسانید روزی دو تا سه لیوان آب سیب و یا سه تا چهار عدد سیب میل کنید. مطمئن باشید که ضرر نمی کنید.
• زردچوبـه، ضد آلزایمرزردچوبه‎ در درمان‎ و پیشگیـری‎ از بیماری‎ آلزایمر موثر است‎.

محققان‎ دریافتند زردچوبه‎‎‎ یا رنگ‎ دانه زرد موجود در ادویـه کاری‎ پروتئین‎ بتاامیلیوئیـد را در مغـز موشها تجزیه‎‎ و از رسوب‎‎ این‎‎ پروتئین که سبـب تخریب‎ بافت‎ مغز می‎‎شود جلوگیری‎ می‌کند.
محققان‎ معتقدند زردچوبه‎ بیش‎ از هر داروی‎ دیگری‎‎ در پیشگیری از تشکیل‎ توده‎ پروتئینی‎ موثر است‎.
درطب‎ سنتی‎ هند، زردچوبه‎ از هزاران‎ سـال‎ پیش‎ به‎‎ عنوان‎‎ یک‎ ماده ضدالتهاب‎ در درمـان بیماریهای‎ مزمن‎‎ و ناتوان کننـده‎ کـاربـرد داشته‎ است‎.

این‎‎‎ تحقیق‎ نشان می‎‎دهد، میتوان از خـواص‎ ضدالتهابی‎‎ و آنتی اکسیـدان‎‎ ایـن مـاده‎ در بیماریهایی‎ ماننـد سـرطان‎ , آلـزایمـر و بیماریهای‎ قلبی‎ بهره‎ برد.
• براساس تحقیقات جدید، روشی‌نوین برای مبارزه با پیشرفت بیماری آلزایمر، پیشنهاد شده است.
علت اصلی بیماری آلزایمر کاملا شناخته شده اما یکی از مواد مهمی که سبب بروز بسیاری از علایم این بیماری می‌شود، یک پروتئین به نام آمیلویید بتاپیتید AB است.
به گفته پزشکان این پروتئین به طور منظم در مغز انسان ساخته می‌شود با این حال در برخی شرایط تغییراتی در این پروتئین به وجود می‌آید و به یک ماده مضر تبدیل می‌‌شود.
محققان تلاش نمودند تا با تزریق یک آنتی بادی که در مغز به پروتئین AB متصل می‌شود، از اثرات مضر تجمع این ماده در مغز جلوگیری کنند و با این کار از ایجاد بیماری آلزایمر جلوگیری خواهد شد.

داروها
خیلی‌ از داروهایی‌ که‌ برای‌ مشکلات‌ دیگر مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند می‌توانند باعث‌ گیجی‌ یا خواب‌آلودگی‌ شوند. این‌ داروها را باید حتی‌الامکان‌ قطع‌ کرد. هم‌اکنون‌ داروهای‌ زیاد دیگری‌ تحت‌ بررسی‌ هستند. بعضی‌ از آنها برای‌ کنترل‌ علایم‌ آشفتگی‌ مفید هستند. داروهای‌ جدیدی‌ که‌ با نسخه‌ پزشک‌ تجویز می‌شوند ممکن‌ است‌ پیشرفت‌ بیماری‌ را در بعضی‌ از بیماران‌ به‌ تأخیر اندازد.
*تاثیر بیوتکنولوژیک داروهای استاتین در کاهش خطرات آلزایمر

بر اساس آخرین نظرات متخصصان درمان بیماری آلزایمر در مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر در مرکز تحقیقات این بیماری، مستقر در واحد بهداشت مرکز درمانی دانشگاه ،PITTSBURGHاستاتین درمانی از روش‌های مختلفی امکان کاهش خطر آلزایمر را برای افراد مبتلا فراهم می‌سازد.بر اساس گزارش شماره جدید بولتن بیوتکنولوژی، این بررسی‌ها در مقاله جدیدی در AMERICAN JOURNAL OF MEDICINEبا عنوان استاتین درمانی، آزمون های بالینی، خطوط کلی و مسیرهای نوین به چاپ رسیده است.
بنابر مطالب این مقاله استاتین‌ها علاوه بر خاصیت کاهش سطوح کلسترول احتمالا در سرکوب تولید یک پروتئین آمیلوئید نیز تاثیرگذار هستند که تصور می رود در فرآیند بروز بیماری آلزایمر نقش آفرین است.همچنین استاتین‌ها عمل گردش خون را بهبود بخشیده و التهاب را در بدن کاهش می‌دهند.لازم به توضیح نیست که همه خواص در کاهش خطر بیماری الزایمر مثبت و اثرگذار هستند.

این مجله رسمی انجمن استادان پزشکی آمریکاست که در میان مجلات عمومی پزشکی در جهان دارای هشتمین ضریب مراجعه علمی است.شرکت NYMOX PHARMACEUTICAL DORPحقوق پتنت استفاده از داروهای استاتین در پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر در ایالات متحده و جهان را دار می‌باشد.این حقوق مالکیت موارد درمان ب

یماران در معرض الزایمر ناشی از خطرات مرتبط با عوامل عروقی را نیز در برمی گیرد.
استاتین‌ها دسته‌ای از داروهای کاهش دهند کلسترول هستند که در تاریخ صنعت داروسازی جهان به مقام پرفروش‌ترین قرص‌های تجویز شده دست یافتند.فروش جهانی این محصولات در سال 2004میلادی تا 26میلیارد دلار برآورد شده است.بیماری آلزایمر علت اصلی عدم تعادل رفتار و فراموشی در سنین کهولت بوده و تنها در ایالات متحده دامنگیر بیش از 4/5میلیون نفر است.امکان بالقوه بکارگیری استاتین‌ها در درمان بیماری آلزایمر در مقالات و مراجع مختلفی ارزیابی و سنجیده شده است که در این میان توجه محققان بر مکانیزهای احتمالی عمل استاتین در ممانعت یا

کاهش پیشرفت این بیماری بوده است.لازم به ذکر است بولتن بیوتکنولوژی برای بالا بردن کیفیت و پویایی مطالب از تمام خوانندگان دعوت به همکاری کرده و برای شنیدن هر گونه اظهار نظر، پیشنهاد راهبردی، انتقاد سازنده و دریافت مطالب و مقاله سودمند در زمینه‌های تخصصی، عمومی و کاربردی بیوتکنولوژی اعلام آمادگی می کند.

فعالیت و رژیم غذایی‌
تا حدی‌ که‌ امکان‌ دارد بیمار آلزایمری‌ باید فعالیت‌ خود را حفظ‌ کند. با پیشرفت‌ بیماری‌، نهایتا تمامی‌ فعالیتها نیاز به‌ نظارت‌ خواهند داشت‌.
رژیم‌ غذایی‌ عادی‌. نهایتاً بیمار برای‌ غذا خوردن‌ به‌ کمک‌ نیاز خواهد داشت‌.
آیا این بیماری حالت ارثی هم دارد؟
سن بالا ، سابقه خانوادگی ، جنس مونث بودن و سندرم داون ، مهمترین عوامل خطر ساز برای آلزایمر هستند. در جمعیتهای غربی ، خطر تجربی آلزایمر در سرتاسر عمر ، 5 درصد است. اگر بیماران ، خویشاوند درجه اولی داشته باشند که آلزایمر در او پس از 65 سالگی بروز کرده باشد، خطر نسبی ابتلای آنها 3 – 6 برابر ، افزایش می‌یابد. اگر بیماران خواهر یا برادری مبتلا به آلزایمر پیش از 60 سالگی و نیز یک والد مبتلا باشند، خطر نسبی آنها 7 – 9 برابر می‌شود.آزمایش آپولیپوپروتئین A نوعی آزمایش تشخیصی کمکی است و نباید برای پیش بینی آلزایمر در بیماران بی‌علامت استفاده شود. مبتلایان به سندرم داون ، افزایش خطر ابتلا به آلزایمر را نشان می‌دهند. پس از 40 سالگی ، مبتلایان به سندرم داون ، همواره یافته‌های آسیب شناختی عصبی آلزایمر را دارند و تقریبا 50 درصد آنها ، دچار افت شناختی می‌شوند.
چگونگی مراقبت از بیماران مبتلا به آلزاایمر
اگر در خانواده شما افراد سالمندی زندگی می کنند که محبوب و مورد احترام شما هستند ممکن است گاه در مورد آنها نگران و دچار تردید شوید که فراموشکاری یا اختلال حافظه آنها مربوط به بیماری است یا نه ؟
آلزایمر شایعترین نوع دمانس “زوال عقل در سنین پیری ” است. در این بیماری تحلیل رفتن و کاهش تدریجی بافت مغز باعث زوال عملکرد و توانایی عقلانی می شود.
آلزایمر با توانایی فکر کردن ،استدلال و ارتباط اجتماعی فرد رابطه دارد و می تواند منجر به ناتوانی او در مراقبت از خود شود. تصور اینکه شما با یکی از افراد خانواده تان دچار این بیماری شوید می تواند نگران کننده باشد.
اما یکی از بهترین راههای رفع این نگرانی داشتن اطلاعات در مورد بیماری است .انجمن آلزایمر یک مرکز جهانی دارد که با استفاده از اینترنت قابل دسترسی برای همه است . در این سایت درباره بیماری و آخرین تحقیقات مربوط به آن اطلاعات کامل موجود است. علاوه بر این مجموعه ای از تست های ساده قابل دستیابی است که می تواند علایم اولیه و هشداردهنده را مشخص کند. این مطالب در سایت www.alz.org وجود دارد. با وجود این تشخیص آلزایمر تنها با مشاهده علایم اختصاصی و بررسی دقیق بیمار توسط پزشک انجام می شود.
آلزایمر با بالا رفتن سن بیشتر بروز می کند.در حدود یک پنجم افراد بالای هشتاد سال و حدود هفت درصد افراد بالای شصت و پنج سال در معرض خطر آلزایمر هستند.

آیا آلزایمر قابل پیشگیری است ؟
گرچه تعریف دقیقی برای جلوگیری از آلزایمر وجود ندارد اما مدارکی وجود دارد که نشان می دهد داشتن فعالیت منظم ، جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، نگهداشتن کلسترول و فشارخون در حد طبیعی و داشتن یک رژیم غذایی سالم غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و E و روغن ماهی می تواند تا حدودی از بیماری جلوگیری کند. علاوه بر اینها تحقیقات دانشمندان نشان داده است که بعضی داروها می توانند سیر زوال عملکرد روانی را در موارد خفیف تا متوسط آلزایمر کاهش

دهند.
معمولا بیمار مشکلات روانی و اجتماعی دیگر نظیر افسردگی را نیز به دنبال آلزایمر تجربه می کند. درمان ها و مراقبت ها در این بیماران معمولا در جهت کنترل و پیشگیری از این گونه عوارض صورت می گیرد. شرکت بیمار در گروههای کاردرمانی و حمایت های اجتماعی برای این بیماران و حتی خانواده ها و مراقبت کنندگان آنها با همین هدف انجام می شود.در این گروهها ، با ایجاد مشاغل ساده ولی قابل استفاده و مورد علاقه فرد، روشهایی برای کمک به رشد و تقویت حافظه مثل نوشتن لیست ، یادداشت برداری و حتی گاهی نقاشی و کپی برداری بکار گرفته می شود.

عوامل ژنتیک
یکی از عوامل مهمی که معمولا در ایجاد بیماری آلزایمر دخیل و موثر شناخته شده اند،عامل ژنتیک می باشد.اگر فردی در خانواده مبتلا به این بیماری باشد، احتمال ابتلای فردی دیگر در خانواده وجود دارد.

اما به طور کامل عامل ژنتیک در تعداد کمی از خانواده ها مسوول ایجاد بیماری آلزایمر می باشد.آلزایمر به صورت ارثی، بیماری سریعی است که معمولا در سنین 35 تا 60 سالگی رخ می دهد.
برخی از خصوصیات افراد مبتلا به آلزایمر
افراد بیمار ، معمولا توانایی یادگیری بسیار کمی دارند و معمولا به عنوان فرد کم هوش شناخته می شوند .تحقیقات در بین افراد مبتلا به آلزایمر نشان می دهد که انجام وظایف هوشمندانه یا قضاوت در موقعیت های حساس اجتماعی در آنها به خطر می افتد .از دست رفتن حافظه قدیمی فرد باعث نقصان در توانایی استفاده از دانسته های سابق و تجربیات قبلی او می شود و بنابراین رفتارهای غیر عادی و ناشی از خامی و بی تجربگی از فرد سر می زند.

ناتوانی در تشخیص شکل جدیدی از اطلاعات قبلی نیز از نشانه های این بیماران است .اگر مجلات یا روزنامه هایی که فرد قبلا آنها را می شناخته با شکل تازه یا پوششی جدید به دست فرد برسند فکر می کند که قبلا آنها را ندیده و نخوانده .

فرد معمولا بطور اتوماتیک برای کاهش حافظه نزدیک خود راههای جبرانی پیدا می کند.مثلا بیشتر از واژه های کلی به جای ذکر جزییات استفاده می کند یا بجای استفاده از نام فرد از عنوان شغلی یا اجتماعی او استفاده می کند.مثلا به جای نامیدن فرد او را پدر ،پزشک ، پرستار و… صدا می زند.علاوه بر این فرد با مشکلات زبان روبه رو می شود. بطور کلی اختلالات حافظه منجر به محدود شدن دایره لغات فرد در گفتار و نوشتار می شود. فرد در پیدا کردن کلمات برای تکمیل جملات خود مشکل دارد.

فرد معمولا نیازهای خود از قبیل تشنگی و گرسنگی را بسیار فوری می داند و برای رفع آن بدون توجه به ملاحظات اجتماعی و اثراتی که رفتارش بر دیگران دارد، اقدام می کند .با پیشرفت بیماری ، فرد بیشتر درونگرا خواهد شد و ارتباطات اجتماعی به مرور محدود تر و با مشکل مواجه می شود.
مکانیسم ها و روش های معمولی که برای تطابق با شرایط مختلف و افراد گوناگون در محیط زندگی از آنها استفاده می کنیم در بیمار مبتلا به آلزایمر کاهش پیدا می کند و رو به زوال می رود ، بنابراین فرد ، انعطاف پذیری و قابلیت انطباق با محیط ، مسوولیت ها و شرایط تازه را از دست می دهد و به مرور منزوی و دور از جمع خواهد شد .

در موارد پیشرفته ، بیمار توانایی ارتباط با محیط یا کنترل عملکردهای جسمانی خود را از دست می دهد و با پیشرفت بیشتر بیماری ، مراحلی از کاهش هوشیاری ،کما و به دنبال آن مرگ رخ می دهد.
مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر
میزان و نوع مراقبت از بیمار بسته به موقعیت بیمار و شدت بیماری او متفاوت خواهد بود .در بعضی مراحل برای جلوگیری از وابستگی بیمار تنها نظارت بر رفتارها و کنترل شرایط محیط او برای مراقبت کافی است .

اما در مراحل نهایی که بیمار حدود خود و کنترل وظایف و فعالیت های معمولش را از دست داده است ،مراقبت دقیق و اصولی مورد نیاز است. فراموش کردن غالبا برای بیمار مشکلاتی فراوانی را ایجاد می کند . فراموشی در هنگام آشپزی می تواند منجر به آتش سوزی و سوختگی شود .

فراموشی در پیدا کردن آدرس و زمان مراجعه به خانه یا محل دیگر می تواند باعث گم شدن فرد شود. بنابراین مراقبت از این بیمار گاهی با مشکلات زیادی همراه است و شاید هرکسی از عهده مراقبت از چنین بیمارانی برنیاید. در اغلب مجامع پیشرفته حمایتهای مالی ، اجتماعی و منابع آگاهی برای مراقبت در دسترس هستند که می توانند نیازهای اقتصادی و اجتماعی خانواده ها را

بخصوص اگر فرد بیمار ،نان آور خانه باشد برطرف کنند.ضمن این که اطلاعات و آگاهی افراد خانواده را در زمینه مراقبت و حمایت از فرد بیمار فراهم نمایند .اما باقی ماندن فرد در خانه و مراقبت از او توسط افرادخانواده و فرزندان می تواند بعضی از مسائل و آشفتگی های روانی بیمار را کاهش دهد و او را با نزدیکانش مرتبط سازد.

نشانه های احتمالی برای پیش بینی بیماری
آیا واقعا نشانه هایی هست که بتوان قبل از بروز علایم واقعی بیماری ، احتمال خطر را پیش بینی کرد؟ تحقیقات نشان می دهد که بعضی از نشانه ها می تواند قبل از بروز آلزایمر تظاهر کند مثل :
از دست رفتن حس بویایی : کاهش توانایی در تعیین و تشخیص بوها قبل از کاهش حافظه ایجاد می شود. مطالعه نشان می دهد آسیب عصب ناحیه بویایی مغز که مخصوص کنترل حس بویایی است قبل از آسیب حافظه دیده شده است .

اختلال فضای بینایی : به دلیل نرسیدن خون کافی و آسیب عصبی در ناحیه بینایی مغز یک نشانه زودرس دیگر، اشکال در اطلاعات بینایی است . این مساله با ناتوانی در دنبال کردن و یادآوری جهات بینایی یا کپی کردن و نقاشی کردن تصاویری که فرد آنها را دیده ،همراه می باشد.
کاهش شنوایی: مطالعه روی بیماران مبتلا به آلزایمر در دانشگاه فلوریدای جنوبی نشان می دهد که 49 تا 52 درصد بیماران کاهش شنوایی داشتند.

اثر انگشت غیر طبیعی : وجود اثر انگشت غیر طبیعی در بیش از 75 درصد بیماران مبتلا به آلزایمر نشان می دهد که نوعی استعداد ژنتیک در ابتلا به این بیماری و سایر انواع دمانسها هست .
افسردگی : تقریبا 50 درصد بیماران مبتلا به آلزایمر قبل از بروز تغییرات شخصیتی در آنها ، افسردگی را تجربه کرده اند. وجود این نشانه ها در تمام افراد صرفا به معنای ابتلای قطعی آنها به بیماری نیست بلکه می تواند راهنمایی باشد تا در صورت وجود علائم واقعی بیماری بخصوص در سنین بالا ، با درنظر گرفتن احتمال ابتلا به بیماری و زوال عقل ، فرد را تحت نظارت و مراقبت دقیق قرار داده و از ایجاد خطر و عوارض جدی بیماری برای او و مراقبت کنندگانش جلوگیری به عمل آورد.
آلزایمر: تصورات نادرست و حقایق

در طی چند سال اخیر تصورات غلط بی شماری در مورد این مطلب که آلزایمر چیست؟ چه کسانی به آن مبتلا می شوند؟ تاثیرات آن بر زندگی بیماران چگونه است و … به وجود آمده است. این تصورات غلط به علائم بیماری متصل شده و به ما اجازه نمیدهند تا شناخت دقیقی از بیماری پیدا کنیم. انجمن جهانی آلزایمر معتقد است که اگر از بیماری رفع ابهام شود، مردم خیلی راحت تر می توانند با واقعیت مواجه شوند.

در این قسمت چند تصور رایج نادرست و واقعیت های آنها را برای شما بازگو می کنیم.
تصور غلط 1 : اگر یکی از افراد فامیل دچار این بیماری شود، شما نیز به آن مبتلا خواهید شد.
حقیقت: هر چند عوامل وراثتی نقش مهمی را در این بیماری بازی می کنند، اما تنها 5 تا 10 درصد از کل افرادی که دارای بیماری هستند، از طریق موارد ژنتیکی به آن مبتلا شده اند. در اکثر موارد هیچ گونه علامت قابل شناسایی یافت نمی شود. تحقیق و بررسی بر روی ژن ها همچنان ادامه دارد.

تصور غلط 2 : آلزایمر تنها بیماری افراد سالمند است.
حقیقت: هر چند افزایش سن ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می دهد، اما آلزایمر فقط در افراد سالخورده بروز نمی کند. افراد 40 تا 50 ساله ای نیز بودند که دچار آلزایمر شده اند. چیزی که در اینجا باید به خاطر داشته باشیم این است که با افزایش سن خطر ابتلا به آلزایمر نیز افزایش پیدا می کند.

تصور غلط 3 : آلزایمر قابل درمان است.
حقیقت: برای آلزایمر هیچ نوع درمان قطعی وجود ندارد. البته چند نوع دارو و معالجات گوناگون وجود دارد که می تواند تا حدی در برخی از بیماران ثمربخش باشد. گام بلندی در راه پیدا کردن درمان برداشته شده که نتایج خوش بینانه ای را به همراه داشته است.
تصور غلط 4 : از دست دادن حافظه یعنی آلزایمر.
حقیقت: ممکن است خیلی از افراد با حافظه خود مشکل داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که دارای آلزایمر هستند. اگر از دست دادن حافظه بر روی چگونگی زندگی روزمره شما تاثیر می گذارد و توانایی قضاوت و استدلال و استنتاج و سایر مهارت های ارتباطی خود را از دست داده اید، می توانید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

تصور غلط 5 : مصرف آلومینیوم باعث ایجاد آلزایمر است.
حقیقت: هر چند تحقیقات گسترده ای برای کشف ارتباط میان آلومینیوم و آلزایمر انجام شده است، اما تا کنون هیچ نوع مدرک موثقی در این زمینه بدست نیامده. بروز بیماری از دلایل مختلفی نشات می گیرد؛ از قبیل: عوامل وراثتی، روش زندگی، عوامل در محیط اطراف و …
تصور غلط 6 : آلزایمر قابل پیشگیری است.
حقیقت: به این دلیل که هنوز علت ایجاد آلزایمر مشخص نشده نمی توان از آن پیشگیری کرد. اما بهتر است همواره ذهن و بدن خود را با انتخاب های آگاهانه، فعال نگاه دارید. این انتخاب ها شامل: ورزش، نگـه داشتـن رژیـم غـذایی سالم و مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و ماهی می باشد همچنین سعی کنید که همیشه مغز خود را نیز فعال نگاه دارید.

تصور غلط 7 : ویتامین ها، مکمل ها و قرص های تقویت حافظه می توانند از آلزایمر جلوگیری کنند.
حقیقت: مطالعات بسیاری برای تشخیص تاثیر گذاری فرآورده هایی نظیر میتامین E و عصاره درخت ژینگو انجام شده که اکثرا بی فایده بوده، اما تحقیق در این زمینه همچنان ادامه دارد.
تصور غلط 8 : اگر من دچار آلزایمر شوم، زندگیم تمام است.

حقیقت: شمار کثیری از افراد که دچار آلزایمر هستند زندگی پر معنا و فعالی را دنبال می کنند. آنها هدفمند هستند و به هیچ وجه احساس نمی کنند که زندگی شان به پایان رسیده. تشخیص به موقع بیماری و انجام اقدامات لازم، نقش مهمی را در بهبودی فرد ایفا می کند. باید برای بیماران محیط مناسب و خدمات ویژه را فراهم آورید، از آنها حمایت کنید ، به فعالیت وادارشان کنید و شوق زندگی را در آنها بیدار سازید.
تصور غلط 9 : تمام بیماران آلزایمری پرخاشگر و خشن هستند.

حقیقت: این بیماری بر روی هر فرد به صورت متفاوتی تاثیر می گذارد. از دست دادن حافظه و به وجود آمدن پرتی حواس اغلب نا امید کننده و ترس آور است. با آگاهی از بیماری و تغییر رفتار در مقابل بیمار می توان از واکنش های خشن و پرخاشگرانه اجتناب کرد.
تصور غلط 10: بیماران آلزایمری متوجه وقایعی که در اطراف آنها رخ می دهد، نیستند.
حقیقت: بسیاری از افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند، نسبت به کلیه وقایعی که در اطراف آنها روی میدهد آگاهی دارند، اما عده ای نیز با این مسئله مشکل دارند.آلزایمر توانایی برقراری ارتباط و تشخیص وقایع روی داده را از بیماران سلب می کند، هر چند بر روی هر کس تاثیر متفاوتی می گذارد. واقعیت این است که بیماران آلزایمری همان انسان های سابق هستند و شما باید ملاحظه آنها را کرده و در مقابلشان با احترام رفتار نمایید.

خاتمه دادن به تصورات نادرست

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آلزایمر یک نوع بیماری پیش رونده است و بسیار ویرانگر می باشد که به مرور زمان سلول های حیاتی مغز را نابود می کند. معمولا در افراد بالای 65 سال بروز می کند، اما همچنین می تواند بزرگسالان را در سنین کمتر نیز نشانه رود. یک نفر از هر 13 نفر کانادایی بالای 65 سال دارای آلزایمر و یا سایر بیماری های ذهنی است. انجمن آلزایمر یک سازمان خیریه سلامتی است که همواره به بیمارانی که مبتلا به آلزایمر هستند کمک می کند.
اجازه ندهید که تصورات نادرست در مورد آلزایمر شما از انجام موارد زیر باز دارد:
• پیدا کردن آگاهی نسبت به بیماری
• کمک خواستن


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mm